Emilia Sjödin

Dalmål

hahaha! jag dör, dalmål är så fult. Dänk att jag säger dom här meningarna/orden ibland haha.

 

Att tass med med en sån = något som inte är lätt att ha göra med.
Bestå = bjuda
Bysche = skräp
Drulsar = skakar  tex. det drulsar i marken när tåget kör förbi.
Fjasku = fånig
Fjantu = löjlig
Fnoskig = lite lätt tokig.
Huskut = ruskigt, obehagligt.
Hävligt = knapert tex.
 inte så hävligt.

Jålta = prata slarvigt
Skulven = rädd.
Toku = dum tex. är du toku
Tjåla = tjata tex. vad du tjålar
Tafflu = fumlig.
Ular = det ular i isen när den spricker av kylan.
Uschamej = fy då.
Butt= skål

Bös - smuts

Sulla - spilla

Huuve - huvud

matdosa = matlåda

sullgucku = person som spiller

tarv = har aldrig riktigt kunnat översätta det här ordet till rikssvenska. Det är ett verb som betyder att man ser till sina egna behov först. Passar t.ex. bra om någon tar den största bullen eller sista tårtbiten utan att fråga.

I möra = imorgon

Int sku dä va nå- Det är väl inget speciellt med detta?

Bru´nt dä nå- Bry dig inte om detta 

Änt gå dä nå- Detta går inte

Fönt ja en körv så höppa ja älva- Får jag inte min vilja igenom så kommer jag göra något drastiskt

Gurt ä furt- Gult är fult

Nu ska vi ut å bööörna- Nu ska vi ut och bryta mot trafikregler

Va haru käääringa da?- Vart befinner sig din flickvän/fru? 

Höll käftn innan ja täpp till dän- Snälla, var tyst

Vilkken jääääla mööök- Din fis luktar illa

Dän ligger i skuffen- Objektet är i bakluckan på bilen

Mä ja örk int nå- Jag orkar inte med det

Dä skant ja int- Det tänker jag inte göra

Klöpp - Klippte
Tröck - Tryckte
Röck - Ryckte
Mös - Myste
Bääsch - Beige
Chäf - Chef
Nåra - För få/Några
Änte - Är det inte
Varåra - Varför då

#1 - Yasmine

Har väldigt svårt för både dalmål och skånska...