Emilia Sjödin

Lucka 15
Ni vet väl att ljuset är väldigt viktigt när man fotar vilket jag nämner hela tiden? I alla fall, det finns ett botemedel för att fo bort skuggor haha. Ni vet att jag i förra luckan pratade om att man inte skulla använda blixt för att bilderna då får skuggor och ojämnt ljus. Men använder man sig av en reflexskärm så är problemet löst. Den tar alltså bort skuggor och gör bilder ljusare. Man måste alltså ha solljus eller en väldigt stark lampa för att det här ska funka. Man låter alltså ljuset landa på reflexskärmen och sedan studsar ljuset bort från skärmen och då kan man rikta ljuset på motivet och då försvinner de mörka partierna. 
En reflexskärm finn i oilka storlekar, jag tror jag har 90cm diamern, jag tror det är den största. Jag har också olika färger. En transbarant som solen silas igenom så ljuset inte bli så starkt, till exempel i motljus eller om solen lyser för starkt. En svart som tar bort solen helt, en vit som får ett jämnare ljus, en silvrig som ger ett starkt och kallt ljus och en guldig som ger ett varmt ljus och den är också väldigt stark. 
 
 
#1 - Make the seconds count

Tack för tipset ^^!