Emilia Sjödin

Lucka 24
Hej! Förlåt för att jag har varit så seg med att ladda upp de olika luckorna i julkalendern. Jag har inte planerat och jag har inte haft tid nu på slutet, hoppas det är okej. 
 
Dagens tips handlar iaf om fokus, fokus på motivet med suddig bakgrund, och skarp skärpa på hela bilden. 
 
Det handlar alltså om att ändra bländaren (F). På första bilden har jag bländaren 16 vilket gör att hela bilden blir skarp, både motivet och bakgrunden. På andra bilden är motivet i fokus och bakgrunden är suddig. Det här är bra för att man ska kunna ta bort störiga saker från bakgrunden för att man ska fokusera mer på motivet än bakgrunden. Fotar man med låg bländare utomhus när solen lyser kan man lätt på bokéh effekt vilket jag tycker är fränt, om ni inte vet vad Bokéh är så finns det en länk HÄR! 
 
Hög bländar tal (16) ger fokus i hela bilden. 
Lågt bländartal gör bakgrunden suddig (5.0)
 

Okej, hur stället man in det här på kameran då, kanske ni undrar?
Först vrider ni "hjulet" för att ställa in kameran på AV.
Sedan uppe i mitten på skrämen kommer det stå F 12 till exempel och det är det ni ska ändra till så lågt som möjligt eller ett högre tal. Testa er fram, det är inget som blir bra för första gången ibland måste man justera andra  slutartiden och iso för att det ska ljuset ska jämna ut sig. Eller iaf Iso, jag tror inte att man kan ändra slutartiden på AV.