Emilia Sjödin

Begravning för mormor
                                               
Min fina mormor. I livet finns det många toppar och dalar men idag var jag verkligen på botten. Jag blev kramad av många, både igenkända och okända. Jag fick höra att livet går vidare och att det kommer bli bättre. Men jag vet hur det kommer att bli, man är tvugnen att gå vidare men det kommer inte bli bättre eller enklare. Idag tog jag ett sista farväl av dig. Det var kämpigt, jag vill inte gå genom samma saker en gång till. Det var inte förens idag mina tårar föll. Det är när man ser andra gråta man förstår hur dåligt man mår själv. Alla runt om kring mig är jättestarka, jag är så stolt över mina nära och kära. Vi har alla gått genom något jobbigt tillsammans och nu för mig när det är som jobbigas med mamma så lämnar även min mormor livet. Det var svårt att koncentrera sig under begravningen, jag tänkte tillbaka på tiden då mamma låg i kistan, det var jobbigt. Hur mycket ska man behöva gå genom? Det enda jag tänker på är vem som står på tur nästa gång. Jag vill inte uppleva det här igen, precis när jag börjat fatta ett intresse för min mormor och verkligen förstå att hon är en viktig person för mig så går det snett. Det här får mig svårt att försöka bygga upp en bra relation till andra. 
 
Alla dessa sjukdomar är som ett mörkt hål men samtidigt en ond cirkel. Sjukdomar som försämrar våra kära och få dem att lida, vi ser dem bli sämre och sämre tills de till slut inte har krafterna kvar för att överleva. Ett mörkt hål, människor ändras och försvinner in i ett mörker. En släkting kom fram och pratade med mig idag, han sa att de som fått cancer i vår släkt kan man se på ett stort släktträd. Han undrade om jag ville undersöka mig för cancer senare. Det här är en ond cirkel. Bara för att jag tillhör en släkt med cancer i så betyder det att cancern förs med till våra barn, en ond cirkel som aldrig tar slut, eller ett stort träd som aldrig slutar växa. 
 
Jag är otroligt glad över att jag har haft just dig som min mormor. Du är så lik min mamma och det gör ont i mig att förlora henne igen. Men jag känner även en trygghet inom mig nu när jag vet att du tar hand om min mamma på andra sida. Jag älskar dig mormor, och idag fick jag säga ett sista farväl till dig <3.