Emilia Sjödin

Egoboost tips och en utmaning till er
 
 
Nu är jag här igen med lite tips på hur du kan få en bättre självkänsla! Varför är det så viktigt med en bra självkänsla? Jo, alla ska känna att de duger och är värda precis som dem är genom att bara vara. Men det är väldigt många som tycker att de inte räcker till och måste göra något för att känna att man duger. Har man inte en bra självkänsla så måste man träna upp den. Här får ni nu några tips av mig jag tycker att ni ska ta del av. 
 
1. Skriv ner de komplimanger du får i en fin bok. Ett tips man sedan kan göra när man har några komplimanger är att klistra fast dem på ett papper och sedan göra en tavla av det och hänga upp i sitt rum. Det skulle jag vilja testa. Då ser man tavlan varje dag och då kommer man känna sig både glad och nöjd med sig själv. 
 
2. Ta det lugnt. Stressar man mycket kommer det kännas som om man inte är tillräcklig. Du behöver inte plugga varje dag, ta det lugnt. Sänker du dina krav kommer du må betydligt bättre och då behöver du inte känna någon press på att duga eftersom du redan gör det. Det är inte nödvändigt att stressa upp sig i onödan, får du är tillräcklig.
 
3. Positiva tankar. Peppa dig själv. Okej det här kanske kommer vara väldigt svårt eller jobbigt. Men jag gör mitt bästa för jag vet att jag kommer klara det! Går det inte bra får jag bara göra om det, inge värre än så. Men jag ska klättra uppåt i stegen. Jag tänker inte backa för att ta den långa vägen runt. 
 
4. Jämför dig inte med andra. Det här är jättesvårt jag vet. Jag har länge haft press på mig när det gäller skolan, jag ville inte höra vad de andra fick för betyg eftersom jag ville få lika högt om inte högre. Jag tror ni förstår. Och om man jämför sig med andra och inte får lika bra resultat så blir det lätt så att man blir arg eller att man sätter en ännu högre press på sig själv. Man blir sedan utmattan och går in i väggen. Så ett tips där är att jämföra sig med sig själv. Vad bra jag var som gjorde det bättre den här gången även fast jag inte pluggade ihjäl mig som jag gjorde tidigare. Det här kommer göra dig mycket gladare och minska din stress, jag lovar. När det kommer till att jämföra sig själv med andras kroppar så är det bara att lägga ner. Hur mycket du än kommer att träna så kommer inte du se ut som din kompis. Alla ser olika ut, och du har mycket fint som andra inte har, du ser det inte själv bara.  Du kan inspiraras av andra och ta del av det, det är inget fel med det. 
 
5. Var framåt. Nu menar jag mot dina kompisar och släktingar. När du träffar någon, gå fram med ett leende och hälsa eller skaka hand (om du nu inte känner personen). Krama dina nära för det här är en träning, det är inte alltid man vågar krama alla. Men tar man steget och visar att man är framåt kommer man få mycket respons och då kommer du göra så igen. Du kommer känna att du duger och känner dig mer accepterad när folk i din närhet säger att du är trevlig. 
 
Nu kommer här några utmaningar som jag förut körde med, men nu är det nya. Är ni beredda? Jag vill att ni svarar på dem här frågorna. Antingen i huvudet eller så får ni jättegärna skriva det i en kommentar för då blir jag bara glad över att se vad ni svarar. 
Hoppas ni vill svara på frågorna, svara bara på en fråga om du känner för det. Hoppas ni får en asbra dag, ni är bäst glöm inte det! 
 
 
 
1. Skriv/säg tre saker du är nöjd med hos dig själv. 
 
2. Skriv/säg tre saker som får dig att bli glad. 
 
3. Skriv/säg något du brukar göra för att dämpa stress/ångest. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - frukallgren.blogg.se

Spännande och bra inlägg! Mer sånt här behövs verkligen. Jag fastnar tyvärr redan vid första frågan så jag lär nog göra denna i huvudet. Man måste verkligen lära sig att tycka om sig själv, precis som man är. Det är svårt men så himla viktigt!
Man är varken sämre eller bättre än någon annan, för det går inte jämföra. Man kan bara bli en bättre version av sig själv! Kram på dig!

Svar: Tack så jättemycket! Precis jag håller med dig helt klart! :)
Emilia Sjödin

#2 - Hanna Andersson

- Jag är faktiskt rätt nöjd med min kropp, alltså det är klart att det finns kroppsdelar jag är lite mindre nöjd med men i helthel är jag trots allt nöjd. (Detta var inte precis 3 saker, men att vara nöjd med sin kropp är ändå rätt bra, tycker jag.)
- Jag blir glad av komplimanger, att folk säger att jag är fin och snygg, när någon säger att jag fotat bra och när folk säger att jag är duktig på att blogga osv. Jag blir även glad av Justin och musik får mig också på bra humör!
- Om jag känner mig stressad brukar jag ofta träna, ut och springa bara för att rensa tankarna och tänka på andra saker ett tag.

:) kram

Svar: Ja du har helt rätt! tre saker behövs liksom inte, bara man är nöjd så är man. Riktigt bra tips du kom med också för att få bort stressen. Tack så jättemycket :)
Emilia Sjödin

#3 - amanda

snygg!

#4 - HJJONSSON

Bra skrivet! Har bra självkänsla nu, tack gud för det haha!
1. Är helt nöjd med mig själv. Okej, det finns några kroppsdelar som jag inte gillar hos mig själv men jag har lärt mig att acceptera detta. Det leder till att jag har bra självförtroende. Ingen kan vara perfekt. Jag tänker alltid positiv så det leder till att jag blir mer gladare, vilket som är bra!

2. Jag blir glad av att lyssna på musik. Också när folk säger bra saker när jag har jobbat väldigt hårt med, som tex bloggen, min insats i skolan och så vidare. Blir också glad om någon säger att jag ser bra ut eller om min outfit var snyggt hehe! Jag har faktiskt ganska speciell klädsel om jag ska jämföra mig med min klass hehe!

3. Jag är himla bra på att dämpa stressen haha! Jag dämpar stressen genom att göra saker som jag tycker om, som tex fotografera, lyssna på musik, läsa böcker, filmer/serier osv!

Svar: Vad glad jag blir av att du tar dig tid till att svara på det här. Jag blir väldigt glad när du säger att jag hjälpt dig till bättre självförtroende, jag blir lite stolt över mig själv faktiskt. Mycket bra tips du kommer med också! Det viktigaste är ju att man mår bra, precis som du! Kram :)
Emilia Sjödin

#5 - Sofia

Fin du är :D

Svar: Tack så mycket fina du! :)
Emilia Sjödin

#6 - Nathalie Tegelstam

Super bra inlägg tjejen, bra skrivet!

- Jag är nöjd med mitt sätt att vara glad och positiv. Jag vill mina kompisar väl och finns för alla om dem vill prata eller så. Vill inte att någon ska må dåligt.
- Jag blir glad när min pojkvän ger min komplimanger men jag blir såå glad över människor som sprider positiv energi och när det går bra för mig inom bloggen osv.
- Jag brukar gå och träna, åka till pojkvännen som bor på "landet" och bara ta det lugnt :)

Ha en fin kväll, kramkram!

Svar: Tack så mycket! Det verkar som du har en bra självkänsla! Det är kul att läsa! Kram på dig! :)
Emilia Sjödin

#7 - Sanna Widman

Mycket bra inlägg! :)
Har haft svårt med mig själv ett tag tillbaka rätt mycket och i vissa perioder men börjar bli bättre och får det mest ibland. Men känner ofta att jag är sämre osv.

Ska ta och fundera på dedär frågorna :)


SVAR:
Japp :)

Svar: Tack så mycket! Oj, det lät inte så bra men jag förstår dig helt klart. Ja precis, tänk över de tips jag gav dig och sedan kan du kolla i kategorin självkänsla/självförtroende så hittar du mer. Du får jobba på det där tycker jag. Men glöm inte att du är du och du duger precis som du är! Kram :)
Emilia Sjödin

#8 - Rebecca

- Jag är nöjd över att jag klarade engelska np tal, jag är nöjd över min kropp och jag är nöjd över att jag börjat vara mer framåt och social.
- jag blir glad av komplimanger, att träna och mina djur.
- det som dämpar min stress/ångest är musik, min pojkvän och bara ta det lungt!
Jätte bra inlägg, ha en fortsatt bra kväll! :)

Svar: Tack så mycket! Bra exempel du kommer med! Ingen risk för dålig självkänsla här inte! Fortsätt så! Kram :)
Emilia Sjödin

#9 - Anonym

-jag är nöjd med mig själv för att tar skolan på allvar och inte har slöat mig genom skolåren. Jag är stolt över varenda minut jag pluggat, gymnasiet here I come! Jag kan välja vad jag vill, wihooo!
-något som gör mig glad är att tänka på alla mina underbara kompisar som jag träffar ibland, dock ganska sällan eftersom vi bor i olika städer. Men ni är bääääst!!
-jag brukar tänka bort allt negativt och leva i nuet, vilket jag inte alltid är så bra på. Men jag ringer kanske en kompis, tar en shoppingrunda eller jobbar undan läxor så man får det gjort

Svar: Det lät ju grymt bra ! Ingen dålig självkänsla här inte! Fortsätt så, du peppar dig själv mycket vilket är till en stor hjälp! :) Kram på dig
Emilia Sjödin