Emilia Sjödin

I WONDER HOW OTHER PEOPLE SEE ME
 
Har ni tänkt på en sak? Det är väldigt intressant faktiskt. Du ser dig på ett sätt och någon annan ser dig på ett annat sätt.
Det läskiga är att när vi tittar i spegeln så ser vi en spegelbild av oss själva, inte så som vår omgivning ser oss. Det sägs om man lägger upp ett ett antal bilder med ansikten på på ett bord (Rätt så många) och man själv är på en av bilderna så har man fortfarande svårt att hitta sig själv. Det är inte alltid man känner igen sig själv som andra ser just mig. Läskigt va? Jag menar kameror vänder på våra bilder, och även speglar. Om vi säger att det finns en dubbelgångare av mig och vi befann oss på samma ställe, så skulle inte jag reagera på att dubbelgångaren var lik mig, eftersom jag ser mig på ett sätt än hur andra uppfattar mig. Läskigt va? 
 
 
 
Jag har även klurat lite på det här med självförtroende och självkänsla, jag kanske har skrivit det förut men jag kan nämna det igen. Jag har fått fler frågor angående hur man får ett bra självförtroende/ självkänsla, speciellt nu när jag har mått väldigt dåligt över både min mamma och mormor. Ni frågar hur jag gör för att få bra självförtroende eller om det är någonting jag bara låtsas som om jag har. 
 
Jag kan säga säga såhär. Jag har ett bra självförtroende men mitt självförtroende ligger inte på topp, men jag försöker. Första steget med hur man ska få bra självförtroende är att tro på sig själv. Gör man inte det kommer man inte lyckas, det kan hända att man mår dåligt över sig själv för att man inte vågar tro på sig själv. Andra människor vill inte se att du har dåligt självförtroende, speciellt är det inte bra att visa om man till exempel skulle ha någon person som sätter små pikar på en. Då vet den personen precis vilka punkter den ska trycka på för att få dig må sämre. Ja det finns faktiskt hemska människor som trycker ner andra för att må bättre själv, och det är verkligen inte ett bra självförtroende kan jag säga. Då är man ute på helt fel väg. Ja ibland låtsas jag även att jag har bättre självförtroende än vad jag har, och till slut kommer man automatiskt tro på det. Jag säger inte att man ska låtsas ha bra självförtroende även fast man inte har det, det kommer bli jättejobbigt. Men försök att hela tiden mer och mer tro på dig själv, det hjälper jag lovar. Många mår dåligt över dåligt självförtroende och då är det väldigt bra att du har någon att prata med som kan hjälpa dig. 
 

Här tänker jag skriva en liten lista på vad jag tycker man kan göra för att förbättra sitt självförtroende. Hopas ni vill ta del av dem. 
  1. Tro på dig själv. Jag klarar av det här, jag duger som jag är, jag är vacker. 
  2. Tänk på dina kompisar, vilka delar i deras personligheter gillar du? Ta del av det och samla in olika personligheter från olika personer som du själv tycker är bra. Det blir lättare att tycka om sig själv då. Det låter kanske knasigt men det är faktiskt så. 
  3. Du ska stå i centrum i dig själv. Det är jag som betyder något, allt jag gör i mitt liv gör jag för mig själv, inte för någon annans skull. Det är jag som är bäst! Men det betyder inte att det är något du behöver visa utåt. Det viktiga är att du själv trivs med dig själv som du är. 
  4. Utmana dig själv. Gör olika utmaningar varje dag. Ena dagen kanske du är väldigt aktiv i skolan, vågar räcka upp handen och svara på frågor. En annan dag Kanske du ska prata med någon ny person. Testa, jag vet det är skitjobbigt men det kommer defenitivt stärka ditt självförtroende. 

Hoppas det hjälpte! 
 
#1 - Kimmey ~ Kung varje dag

Jag har också tänkt på det, undra hur man ser ut i någon annans ögon liksom!

Svar: Ja men eller hur!? :)
Emilia Sjödin

#2 - Agnes Bjurek

Riktigt bra tips, särskilt det sista tipset! Något iallafall inte jag tänkt på! :D

Svar: åh vad kul att du tycker det :)
Emilia Sjödin