Emilia Sjödin

Hårrutin
 
(hårborsten ska vara nummer 7, haha jag kan inte räkna). 
 
Hej! Kommer ni ihåg när jag i veckan skrev att jag skulle göra ett inlägg om mitt hår? Jag tänkte göra den i torsdags men jag hade fullt upp med annat, tyvärr. Bättre sent än aldrig i alla fall. 
 
Jag får ofta höra att jag har fint hår och att det inte är slitet. Så jag tänkte ge er lite tips på hur jag gör med mitt hår för att inte få det slitet. 
 
För det första så klipper jag mig inte så ofta. Kanske varannan eller var tredje månad. Jag vill ha långt hår så jag känner inte för att klippa av det. Håret växer 1,5 cm per månad har jag för mig. Så om jag inte klipper mitt hår på tre månader så har man ganska långt hår snabbt.  
Jag färgar inte mitt hår, och jag hoppas att ni vet att det sliter väldigt mycket på håret när man färgar det. Den hårfärgen jag har nu har jag alltid haft, jag har aldrig någonsin färgat mitt hår. Jag är nöjd över min hårfärg och jag får ofta komplimanger över det. Mitt hår är väldigt tjockt vilket gör att mitt hår ser längre och fylligare ut. Dock är det väldigt jobbigt när jag ska sätta upp håret. Jag får nästan alltid nackspärr haha, tungt hår. 
 
Okej nu till produkterna jag använder. Och nej, jag använder inte alltid allt som är på bilden. 
När jag duschar anväder jag head and shoulder care & repai shampo och balsam. När jag använder shampo så drar jag det bara genom håret, tänk på att shampo inte ska löddra för det sliter på håret. Det är bättre att masera in shampot i håret. När jag använder balsam tar jag det bara i topparna. Inte i hårbåtten för då kan det lätt bli fett. Jag tvättar också håret varannan dag. Det sliter på håret när man duschar och speciellt med varmt vatten. Men jag duschar kroppen varje dag men inte håret. 
 
Produkter från bilden. 
1.  Det här är två håroljor. Den stora oljan heter L'oreal paris elital new extraordinary oil. Den oljan kanske ni har sett på reklamen på teven? Den är i alla fall jättebra. Jag tar den i topparna för att håret ska bli mjukt. Den luktar även gott vilket jag brukar få komplimanger om. Den är dock snart slut så jag måste köpa en ny. 
        Den andra oljan heter Swedish theraoy oil, maria nila. Den fick jag i min glossybox för ett tag sedan och den ska lukta lingon. Den här oljan tycker jag faktiskt är bättre än den andra. Jag brukar faktiskt variera med de olika oljorna. Jag anväder dem aldrig samtidigt. Oljorna använder man för att skydda håret. Oljorna brukar jag ha i efter jag har duschat och håret har torkat.  Jag använder alltid en av oljorna efter mitt hår har torkat. 
 
2. Proffessional Sebastian. Volupt spray. Det här är en spray jag tar i hårbotten och gnuggar för att få mer volym i håret. Den luktar sjukt gott och håret känns mycket fräschare. Den är en spray-gel. Använder alltid efter nyduschad/torkat hår. 
 
3. d:fi volume cream. Den här produkten ska få håret att skina men även ge håret volym. Jag brukar använda den för att puffa upp mitt hår. Men det är oftast till finare tillfällen. Jag använder inte produkten varje dag. Jag fick den i en glossybox och jag älskar den. Den funkar jättebra och den luktar supergott. 
 
4. Syoss hårspray. Alla vet väl vad ett hårspray är? Jag använder faktiskt bara den här till bebishåren, haha.  Om håret sticker upp och ser frissigt ut, då brukar jag ta hårspray i benan och sedan kamma bort det. Annars använder jag hårspray efter att jag har lockat/plattar håret. Vilket heller inte är ofta. 
 
5. Batiste dry shampoo. Det här är ett torrshampo man sprutar i hårbotten och sedan gnuggar in för att få bort den fettiga. Eftersom jag inte duschar håret varje dag är det bra med ett torrshampo för att snabbt fräscha upp håret. Använder det för mesta dels under helger då man inte gör någon speciellt. Jag brukar undvika att tvätta håret under helger (om jag inte ska ut på något) för att låta håret bli fett för att sedan under skolveckan ha fräschare hår längre. Håret vänjer sig vid hur ofta man duschar håret. Vilket gör att det håller sig fräschare om man undviket att duscha under en helg till exempel.  Den här lukar fruktig körsbär men jag har även två till torrshampon. Det är väldigt bra att ha med sig den till idrotten i skolan för att fräscha upp sig snabbt. 
Använder den här produkten inte så ofta. Inte varje helg heller, utan när jag känner att de behövs. 
 
6. Viktigt när man ska platta eller locka håret är att använda värmeskydd. Värme sliter väldigt mycket på håret och därför är det bra att skydda håret från värme. Då använder jag syoss heat- protect styling-spray. Jag sprayar det i hela håret, mest topparna. Sedan borstar jag igenom det och låter det torka innan man plattar håret. Har det inte torkat sliter det mer på håret (brukar oftast börja ryka) än om man skulle köra utan värmeskydd. 
 
7. Ja det här ska vara hårborsten. Efter jag har duschat låter jag alltid håret lufttorka vilket sliter minst på håret. Ta aldrig en handduk eller hårtork för att torka håret, det sliter mycket. Men när håret har lufttorkar brukar jag faktiskt inte borsta håret. Mitt hår är väldigt rakt och jag behöver inte alltid borsta håret. Men ibland kan jag få tovor eller dagen efter man har tvättar håret så vill man gärna borsta håret. Jag använder mig då av en svinborste. Den är gjord av bambu hår? Vilket gör att det är skonsamt att borsta håret med den. Det sliter alltså inte lika mycket som en vanlig borste om du borstar håret med en svinborste. 
 
Det här var då allt jag hade att tipsa er om. Som jag sa innan använder jag inte alla produkterna. Jag använder olja, volym spray och svinborste. Har ni orkat läst igenom hela inlägget är jag imponerad. 
Har ni några frågor får ni gärna ställa dem. Ha det bra så ses vi snart. 
 
#1 - Melinda Padron

SV: Åh tack så mycket sötnos!

#2 - VERONICA - mode & träning

Åh så snyggt hår! :) Kram

Svar: Tack så jättemycket ! :)
Emilia Sjödin

#3 - amanda

fina bilder!

sv: hej och vad kul att du ville vara med och tävla! lycka till :D jag följer dig tillbaka på instagram :)

Svar: Tack! :) Jaha vad snällt :)
Emilia Sjödin

#4 - Anonym

Är inte dedär torrshampot för blont hår? Det finns ju olika beroende på om du är brunett eller blondin...

#5 - Nathalie Tegelstam

Snyggt hår och jätte bra inlägg :)
Kram

Svar: Tack så mycket :)
Emilia Sjödin