Emilia Sjödin

Tips - Hur man sparar tid på morgonen
(bilder från weheartit)
 
Brukar ni vara stressade på morgonen för att hinna med med allt innan ni ska iväg till skolan/jobbet? Tiden räcker inte till och ni stressar genom hela morgonen. Ni letar fram kläder men blir aldrig nöjd, struntar i frukosten för att ni måste skynda er till bussen? Här har jag några tips på hur du kan spara tid på morgonen. 
 
Leta fram kläder kvällen innan. Lägg fram underkläder, strumpor, tröja, byxor samt accessoarer. Det här gör att du inte behöva rensa genom hela garderoben på morgonen för att hitta något som passar. 
 
Packa väskan! Lägg ner skoldatorn, böcker, busskort, skåpnykel och dina pengar. Nu slipper du springa runt hela huset och leta efter dina nyklar som du måste ha med dig till skolan. 
 
Duscha kvällen innan. Att duscha på morgonen tar väldigt mycket tid, särskillt när man snoozar mycket och när man väl kliver upp tar man fram sitt torrshampo, men ändå blir inte håret bra. Duscha kvällen innan istället, så är håret fint när du vaknar. 
 
Fläta håret. Du sparar så mycket tid om du flätar håret innan du går och lägger dig. När du vaknar får du fint vågigt hår som ser fixat ut. Håret brukar ofta lukta nyduschat när man har duschat kvällen innan och sedan tar man ut flätan. Fräscht och fint. 
 
Gör ett schema! Har ni bestämda tider på morgonen för vad ni ska göra? Inte? Det har jag i alla fall. Jag brukar räkna ut hur lång tid jag vill ha på morgonen för att hinna fixa mig och då har jag gjort ett schema i mitt huvud som har varit där i flera år. Till exempel 07:00 uppstigning och klä på sig. 07:10 sminka sig. 07:30 äta frukost. 07:45 borsta tänderna och klä på sig ytterkläder. 08:00 gå till bussen. Det här gör att man håller tider och håller koll på att man kommer hinna allt som man hade tänkt sig. 
 
Förbered en frukost. Har du väldigt bråttom på morgonen är det bra om du gör ordning en macka som du lägger i kylskåpet. När du kliver upp lägger du mackan eller kanske en drickyoghurt i din väska så att du kan äta det på bussen på vägen till skolan/jobbet. 
 
Ät frukosten samtidigt som du sminkar dig. Något enkelt, kanske flingor och mjölk går väldigt smidigt att äta samtidigt som man sminkar sig. Ta en tugga och lägg på din mascara. Två flugor i en smäll liksom. 
 
Det här var alla mina "spara tid" tips till er. Jag hoppas ni tog del av det här. Har ni även ett smart tips så får ni gärna dela med er. Alla tipsen har jag ju självklart inte kommit på själv. Det finns väldigt mycket på internet. 
Hoppas ni får en bra kväll och förbered er gärna inför morgondagen. God natt!