Emilia Sjödin

Fotofrågor
Systemkamera eller kompaktkamera? systemkamera

Vad har du för kamera? Canon Eos 500D

Fotar du med Raw eller JPEG? JPEG

I vilka lägen fotar du? Det är väldigt olika. Oftast CA eftersom jag inte förstår allt på manuell. Men jag fotar också på Av eller M. 
 
 
 
Vad är roligast att fotografera? porträtt och Blommor. 

Hur många objektiv har du? Tre. Standard objektivet som följer med kameran canon 18-55mm. Ett zoomobjektiv canon - 55-250mm och ett zoomobjektiv från tamron - 18-100mm (min favorit). 
 
Föredrar du fasta eller zoom objektiv? zoom helt klart! Det blir mycket bättre skärpa och det bästa enligt mig när man fotar porträtt. 
 
Har du tappat bort något objektivlock? Ett tror jag, haha. 
 
Vad blir ditt nästa inköp? Jag vill jättegärna ha en extern blixt eller en lampa med stativ (värsta studion liksom).
 
 
 
 
Hur redigerar du en bild? Hmm, en svår fråga. Jag brukar antligen göra bilden ljusare eller mörkare, det ror på vad bakgrunden får för ljusstyrka. Sedan brukar jag lägga på lite skuggor, om det behövs. Sedan ändrar jag kontrasten och ökar färgen. Jag slutar alltid med att göra bilden så skarp som möjligt. Jag brukar även göra bilden mindre så att jag kan ladda upp den på bloggen med bra kvalitié.
 
Vilket format sparar du i? JPEG eller PNG
 
Har du varit på något fotouppdrag? fotouppdrag av kompisar, ja. Fotouppdrag annars, nej. 
 
Har kameran något namn? Nej, eller jag brukar kalla den gör kanonen, men det är för att jag har hört att nevnarien gör det haha. Canon = kanonen liksom. 
 
Vad har du för photoshop? Jag har laddat ner photoshop på min pappas dator och jag förstår mig inte på det. Kommer inte ihåg vad den heter. 
 
 
Har du sålt bilder? Nej det har jag inte. 
 
Vad blir ditt nästa fotouppdrag? Ingen aning om jag ska vara helt ärlig. 
 
Kommer folk fram till dig och frågar om du säljer bilder? Haha, en gång faktiskt. Men det var av en liten dam som jag känner. Hon förstod nog sig inte på det här med foto så bra. 
 
Nu är det sista frågan, tycker du att du är en bra fotograf? Skulle inte kalla mig för fotograf men jag är rätt nöjd med mina bilder, särskillt när jag får redigera dem efteråt. Skulle gärna vilja bli bättre. 
 
 
 
 
 
#1 - SOFIA ღ

sv: Åh, tack så mycket :D
kram

#2 - Linnea

Så fina bilder du har och du har en väldigt fin header!
Hoppas att du mår bra och har några roliga planer för helgen?
Kram! ♥

Svar: Tack så jättemycket! Mina planer inför helgen blir att plugga.. Tyvärr. Hoppas din helg blir bättre ! Kram :)
Emilia Sjödin

#3 - Madeleine Jonsson

Vilka fina foton

Svar: Tack så mycket ! :)
Emilia Sjödin

#4 - Jennifer

så fina bilder!
sv: åh tack! Mörkbruna :)

#5 - Clara

Så jättefina bilder!

Svar: Tack så mycket! :)
Emilia Sjödin