Emilia Sjödin

Filmtips
 
1. Boktjuven - En film som utspelar sig under andra världskriget. En liten tjej blev bortadopterad av sin mamma till en familj i tyskland precis innan kriget började. Sedan får man se hur hon lever under kriget då man får se att alla inte är på hitlers sida. Familjen hon bor hos gömmer en man som är jude i deras källare och man får en inblick om hur andra världskriget såg ut. Jag grät till filmen så den är väldigt känslig, men otroligt bra. 
 
2. Safe heaven - En väldigt bra film, min absoluta favoritfilm. Det handlar om en tjej som flyr från sitt hem och hamnar på en plats långt borta där hon gömmer sig i ett gammalt hus, nära till en affär som ligger på stranden. Hon träffar en kille hon blir förtjust i och han har förlorat sin flickvän i cancer, så hans barn som han har är väldigt irritead på henne eftersom hon tar deras plats. Sedan finns det en hel del saker som händer som jag inte kan säga, för då avslöjar jag filmen. Men den är väldigt bra och även en film man gråter till. Särskillt jag som ser kopplingar med mitt liv då min mamma dog i cancer. 
 
3. EGO - En typisk måbra film. Det handlar om en kille som ofta går på fest och umgås med de "blåsta" tjejerna och sedan går han in i en skylt och blir blind då hans liv förändras. Han är tvugnen att ha en assistent med sig som han senare blir förtjust i. Men den där tjejen är inte som han tror att hon är, hon är inte tjejen med långt blont hår som liknar Cameron Diaz vilket får sina konsekvenser i slutet av filmen. 
 
4. Dear John - En dramatisk film. Channing tatum ( bara det förklarar att filmen är bra) är en amerikansk soldat som är hemma hos sin pappa som är lite speciell över sommaren. Han hittar en tjej som han får tillbringa sin tid med i två veckor, de blir fort förälskade. Men sedan var de tvugna att gå skilda vägar då han skulle tillbaka till armén och hon skulle plugga. Men de höll ändå kontakten då de skickade brev till varandra. Men sedan hände en hel del hemska saker och han blir tvugnen att stanna kvar några år till. Han får sedan ett brev om att tjejen han var förälskad i hade hittat någon ny som hon hade förlovat sig med. Han blir en dag hemskickad då hans pappa blivit sjuk och då får han kontakten med tjejen igen och gamla sår rivs upp. Det är också en film jag gråter till. 
 
5. Cyberbully - Den här filmen tror jag inte att många har sett. Men den är riktigt bra. Det handlar om en tjej som får en dator när hon fyllde år, hon registrerade sig på det sociala nätverket och då blir hon mobbad på internet vilket får henne att må dåligt då hon vill ta livet av sig. Hennes bror hade hackat sig in på hennes dator och sedan spreds massa rykten om henne vilket gjorde att hon fick svårt att bevara sin kontakt med sina kompisar. Man får se hur hennes vänner och familj reagerar och det finnns en hel del saker i filmen man lär sig av. Man får även se då hon får hjälp att gå vidare. Även här faller det tårar. 
 
6. LOL - Även en av mina favoritfilmer, en måbra film. En typisk film om en tonårings liv. När 15-åriga Lola dumpas av sin pojkvän så sätter hon siktet på hans bästa vän. Hon påbörjar sitt sexuella uppvaknande och experimenterar med droger. Under tiden så kämpar hennes omedvetna 40-åriga mor med att gå vidare från sin skilsmässa. En film jag minst har sett 20 gånger, jag skojar inte. 
 
 
 
Alla dem här filmerna är sjukt bra! Ni kanske märker att jag är mest för filmer som jag gråter till. Men det får mig att känna mig bättre på något vis. Har ni inte sett några av filmerna så tycker jag ni borde kika på dem. 
 
Vilka är era favoritfilmer?
#1 - HJJONSSON

Bra filmer! :D

Svar: Ja verkligen ! :)
Emilia Sjödin

#2 - Henrietta

Åh så kul med filmtips! Har sett dom flesta :)

Svar: Vad kul att du tycker det! Vad tyckte du om filmerna då? :)
Emilia Sjödin

#3 - Celine

Boktjuven och lol är så bra!

Svar: Ja verkligen! :)
Emilia Sjödin