Emilia Sjödin

Näthat
 
Hej där! Idag hade jag tänkt att skriva om näthat eftersom jag tidigare har varit inne på det där med självkänslan. Det är inte ofta man sänker sin självkänsla på grund av sig själv, utan oftast påverkas man av andra. Har man en blogg som till exempel jag har så är det väldigt lätt för en läsare att vara anonym och skicka iväg en taskig kommentar utan att behöva ta konflikterna på det. Det här är något som självklart sänker människors självkänsla. Har ni kollat på trolljägarna på teven ? Det brukar jag göra och jag tycker det är så sjukt frustrerande att se att många korkade människor sitter hemma framför datorn och tror att de får ut något av att trycka ner andra. Det är fegt, och ett väldigt stort tecken på att dem själva är avundsjuka och har en dålig självkänsla. Det är en väldigt stor skillnad att diskutera olika ämnen istället för att trycka ner någon person på grund av deras åsikter, förstår ni? 
Det sista man ska göra är att kommentera någon annans utseende negativt. Det gör man helt enkelt bara inte. Visst, du kanske stör dig på att den där tjejen använder alldeles för mycket foundation eller att du tycker hon är ful i piercingar. Men dina åsikter ska du hålla helt för dig själv. Hur skulle det se ut om alla ändrade på sig för att någon annan har åsikter om hur du ska se ut. Den där personen har valt att se ut så och du har inte den rätten till att ändra på det. Den personen vill se ut så och mår bra av det, du har inte rätten till att sänka hennes/hans självkänsla. Det har du aldrig. 
 
En annan sak jag stör mig otroligt mycket på är hur vissa människor tror att dem får kommentera kroppsdelar, varför gör man ens så? Du kan inte säga att en person har fula ben, är för smal eller för stor. Den där personen kan inte rå för hur den ser ut. Det spelar ingen roll hur man ser ut i alla fall för man är fortfarande vacker, ibland förstår jag mig inte på hur man kan tycka något annat. Trycker du ner någon människa så tycker jag synd om dig för att du inte tror på dig själv. Man ska inte ta åt sig av negativa kommentarer för det är bara ett tecken på att den där personen som sitter bakom skärmen har en dålig självkänsla och den personen tror att det kommer bli bättre om den kommenterar någon annans utseende. 
 
Det jag vill säga med den här texten är att du är du och du duger precis som du är. Du är vacker, får du en elak kommentar ska inte bry dig för den där personen som sitter bakom skärmen är dum nog som inte ser hur jävla fantastik bra och underbar du är. 
 
 
#1 - fanny-foto

bra text!
fortsätt med gärna liknande inlägg! :)

Svar: Tack så mycket! Ja jag ska försöka :)
Emilia Sjödin

#2 - amanda

fin :)

Svar: Tack fina du :)
Emilia Sjödin

#3 - Amanda

Väldigt bra och inspirerande inlägg!

Svar: Tack så mycket! Vad glad jag blir :)
Emilia Sjödin