Emilia Sjödin

Hur kommentarer påverkar vår syn på oss själva
Hej alla fina! 
Jag håller vad jag lovar och här kommer inlägget om hur kommentarer påverkar vår syns på oss själva. Som ni redan har märkt älskar jag att förbättra andras självförtroende och självkänsla. Jag vill att alla ska vara nöjda med sig själva och att man vågar göra precis vad man själv vill utan att någon ska hindra oss från det. 
 
Detta inlägg är inte direkt genomtänkt så jag tänker skriva vad som faller mig in, om det är okej? 
 
Att känna att man inte är duktig på till exempel en sport eller på att sjunga är oftast inget som kommer av sig själv. Samma sak gäller även utseendet, det är oftast inte jag själv som kommer på att jag har stora/små fötter eller att jag har tjocka/smala lår, det är andra som talar om det. Självklart kan man jämföra sig med andra och därav få komplex men det är inte det jag kommer syfta på i detta inlägg. Syftet med detta inlägg är att försöka förmedla att kommentarer som har med prestation och utseende att göra, är enligt mig något som inte bör kommenteras såvidare man vet att personen kommer ta kommentaren positivt, förstår ni? 
 
Ibland är det jättesvårt att kommentera någons utseende eller prestation eftersom man inte vet hur personen i fråga kommer att hantera det. Jag ska ge er ett exempel. De flesta antar att det är snällt att kalla någon för smal, håller ni med? Vem skulle ta illa upp om du sa till din kompis att hon/han är smal? Saken är den att benämningen smal kan tolkas på så många olika vis. När jag var mindre fick jag alltid höra att jag var smal, eller till och med för smal. Jag skulle alltid ta en extra matportion, jag fick alltid sy in mina kläder och jag blev alltid kallad för tändstickan eller flaggstången. Ibland kunde jag till och med höra att jag var äckligt smal, men jag hade inte gjort något fel. Jag mådde hur bra som helst, jag åt så mycket jag orkade och jag tränade nästan ingenting. Jag var inte i närheten av någon ätstörning eller så, jag mådde ju bra! 
 
På senare år har jag lagt på mig kilon och slutat tränat eftersom jag inte vill ses som "för smal". Idag är jag väldigt nöjd över min kropp men när någon kallar mig smal blir jag fortfarande irriterad. Jag ser inte smal som något positivt, jag gör verkligen inte det. Jag vill höra att jag är normal, varken stor eller liten, jag vill vara normal! När jag idag får höra att jag är smal associerar jag det direkt till att jag är äcklig, tyvärr med det är så det är. Kommentarerna sitter fortfarande kvar i mitt minne och det är något som är väldigt svårt att bearbeta bort. 
 
 
 
Samma sak gäller även prestationer. Om du någon gång får höra att du är en klant eller att du suger på fotboll så kommer du ganska snart sätta in dig i rollen att du är "klanten" i gänget, eller så lägger du av med fotbollen på en gång. Att höra att man är en klant är kanske inte lika roligt för personen i fråga som det är för alla andra. Hur ofta har man inte hört "men han/hon skrattar ju åt sig själv också"? Visst, det kan givetvis vara så, men när det väl inte är så ska man ha i baktanke att denna "klantiga" människa endast skrattar för att dölja att han/hon skäms över hur dåligt han/hon har presterat. Det är också något som kommer sitta kvar i tankarna och det är väldigt svårt att bryta ett mönster. Är du klanten i gänget och skäms över det så är det viktigt att tala om det. Det är jättesvårt att byta en roll som man en gång har fått. Ni kan själva tänka er en person som är väldigt blyg från början, denna människa kan inte helt plötsligt dyka upp på en fest och vara jättesocial och prata med alla, det skulle bara vara konstigt? Nej, det är inte konstigt, det är bara modigt att man vågar byta sin egna roll!
 
Det jag försöker säga med denna superlånga text är att kommentarer som handlar om prestationer eller utseende är väldigt känsliga. Det är nästan bättre att inte säga något huvudtaget eller att du säger det försiktigare såsom  - nu var du allt lite klantig men du fixar det nästa gång. Du kan säga gud vad du är vacker, den där tröjan sitter jättebra på dig! Skippa värdeladdade orden som klant och smal/tjock, för du vet inte hur människan själv kommer att ta kommentaren. Även om du tycker att klant bara är något roligt så tycker inte alla som dig. Även om du tycker att vara smal är fint så tycker inte alla det. Det finns folk som inte vill vara smala, det finns folk som inte vill vara tjocka så varför måste vi ens kommentera något?
 
Tänk på vad ni kommenterar, det kan sitta kvar hela livet. 
Tänk, tänk, tänk!