Emilia Sjödin

När en närstående blir sjuk
 
 
Jag tänkte ta upp det här med hur man hanterar situationer när någon närstående blir sjuk. I mitt förrförra inlägg nämnde jag att det var tre år sedan min mamma gick bort. Då fick jag kommentarer om hur era situationer ser ut. Jag tycker det är jättebra att ni vill berätta det för mig, jag uppskattar det verkligen! Jag tycker att ni har varit med om hemska saker, och därför vill jag hjälpa er så gott jag kan. Det ramlar in lite kommentarer då och då när ni själva beskriver eran situation och frågar mig om hjälp. När det är så pass många så känner jag mig nästan tvungen att hjälpa er! 
 
Kortfattad bakgrund om mig : Jag har under en tre års tid levt med min mamma som hade cancer, både bröstcancer och med några tumörer i hjärnan. Så jag är väldigt erfaren om hur det känns att leva med någon som varit på toppen till att vara på botten. Som sagt så dog hon för tre år sedan av sjukdomen. Min mormor fick också cancer och dog i April 2014. 
 
 
Så nu vidare till frågeställningarna: 
 
Svaret är ja. Om nu den anhöriga tillhör din familj så blir det en väldigt stor förändring. Det ror självklart på vad som händer. Men när det gäller till exempel cancer som väldigt många får idag så sker det en väldigt stor förändring. Det beror också självklart på hur pass allvarlig situationen är. Du måste kanske vara beredd på att du måste hjälpa till mer hemma, att du inte får ta med dig kompisar hem efter skolan eller att du får en slags stress. En stress som gör att du inte vet vad du ska göra. Dina tankar kommer ligga åt andra håll och du kanske inte kan sköta skolan lika bra som i vanliga fall. 
 
För mig: Det blev en väldigt stor omställning när min mamma blev sjuk. Hemtjänsten var här och tog hand om mamma flera gånger per dag. Något som var väldigt jobbigt då jag är väldigt folkskygg. Jag fick hjälpa mamma på morgonen så att hon fick på sig sina kläder. Jag fick hålla mamma sällskap när hon kände sig ensam. Eftersom hon blev sängliggandes så fick jag hämta alla saker hon behövde eller ville ha. Hjälpa henne med småsaker som man lätt kunde reta upp sig på.
 
Om vi säger att din mamma, pappa, bror eller syster blev sjuk. Vad ska man då göra? Det är väldigt vanligt då man känner att man inte kan hjälpa till. Man känner sig hopplös och man vet inte vad man ska ta sig till. Men det enklaste svaret är att fråga. Finns det något jag kan göra? Är svaret nej så får man försöka finnas där som stöd.Hjälpa till med småsaker eller försöka pigga upp personen. Mår man själv dåligt är det bäst att söka upp en kurator eller psykolog som kan hjälpa dig med dina problem eller frågor. 
Kortfattat: Man finns där för personen. Man lyssnar, du behöver inte komma med kloka svar eller något utan genom att bara lyssna hjälper du till väldigt mycket. Men en fördel kan vara att hitta bra lösningar och ha kloka svar. Att säga att man finns där är väldigt viktigt! Att peppa personen är också enormt viktigt! Säg att hon/han är välsigt stark och att du ser upp till hon/han. Hoppet är det sista man ger upp så att peppa personen är väldigt viktigt! 
 
Hoppas ni uppskattade det här inlägget! Jag vill hjälpa er läsare med det mesta, så fråga på om ni har några frågor!