Emilia Sjödin

Utveckling inom foto - porträtt
 
Jag fick en kommentar om att jag skulle visa er min fotoutveckling under några år. Jag tyckte det var en superkul idé så det är vad jag tänker visa er idag! Bilderna jag jämför med är från 2012/2013 till idag 2015. 
 
Här under har ni första fotoskillnaden då jag fotat självporträtt! 
 
2013 - När jag tittar på bilden från 2013 ser jag alldeles för många skuggor i mitt ansikte. Jag borde ha använt en reflexskärm eller vridigt på mig.Jag var inte så duktig på det där med manuella inställningar så jag antar att jag fota med auto vilket inte alltid ger bäst resultat. För övrigt är bilden betydligt mycket mörkare än om man jämför med bilden till höger. 
 
2015 - Här ser man tydligt att jag har lekt med redigeringsprogram för att göra färgerna starkare och för att bakgrunden skulle bli suddigare och ljusare. Men oskärpan i bakgrunden fixade jag redan i kameran men förstärke den sedan i redigeringsprogrammet. Det finns fortfarande skuggor vid till exempel ögonen men inte alls lika mycket som på den andra bilden. 
 
förbättringen - Idag blir mina bilder ljusare och färgstarkare. Skuggorna minskar och fokusen blir mer riktad mot mig då bakgrunden är i oskärpa. 
 
 
Nästa bild är porträtt då jag fotade fina Emelie. 
 
2013 - Väldigt mycket skuggor i ansiktet. Bilden skär av båda hennes armar vilket inte blir snyggt. Snön på bilden bli lite suddig på enstaka ställen vilket heller inte bli så jättefint. Bakgrunden är suddig vilket är fint men samtidig är bakgrunden för mörk enligt mig. 
 
2015 - Hela Emelies överkropp får plats i bilden vilket ni själva ser är mycket finare! Hon står längre ifrån kameran vilket också förminskar/ tar bort skuggorna i ansiktet. Emelie är även vinklad och står inte mitt framifrån vilket gör bilden mer levande. Snön i bakgrunden kanske är lite väl vit men jag tycker det blev fint! 
 
Förbättring - Tagit bort skuggorna. Placerat modellen lägre ifrån kameran och vinklat henne för att få liv i bilden. Ljusare bilder. Jag tycker även att jag har placerat min singnatur på bildena bättre 2015 också. 
 
Ett vintersjälvporträtt. 
 
2012 - Haha kan vi först prata om att jag skärt bort halva skallen? Gu vad fult, man ser ju knappt mina ögonbryn. Sedan borde jag även frysa utan jacka haha! Bakgrunden tycker jag är fin men den skulle kunna ljusas upp. Samma sak med ansiktet, för många skuggor. 
 
2015 - Japp huvudet är kvar och varma kläder på haha! Finns några få skuggor i ansiktet men ljuset i bilden är betydligt ljusare! 
 
förbättring - Skär inte av delar av mig, bilden är ljusare 2015 och mindre skuggor finns. 
 
 
 
 
Hoppas ni orkade läsa igenom allt! Jag har som sagt sommarlov och har inte skrivit något på länge så min svenska kanske inte är den bäst haha! 
Hoppas allt är bra med er! KRAMAR
 
 
 
#1 - Alice

Du har verkligen blivit duktig!! Kan du inte göra ett inlägg med fototips för nybörjare?? Alltså för dem som typ aldrig fotat förutom med mobilen (typ mig) men gärna vill bli en aning bättre o stolt lägga upp snygga bilder på instagram! Kram!

Svar: Tack så mycket ! Ja men det ska jag verkligen försöka göra ! Tack för förslaget . Kramis :)
Emilia Sjödin