Emilia Sjödin

Lika jobbigt att vara smal som tjock
 
 
Hej hur mår ni? 
Jag håller just nu på med en uppgift som handlar om skönhetsideal. Något jag stör mig enormt mycket på är att folk inte förstår att man måste jobba på självförtroendet och självkänslan för att må bra och för att bli nöjd med sig själv. Att sträva efter att se ut som idealet idag är inte hållbart. Att gå ner eller upp i vikt kommer inte göra dig lycklig eller nöjd, såvidare du inte tycker du är ohälsosam. Att höra att man är smal är lika jobbigt som att bli kallad tjock. Men det är mer accepterat att vara smal vilket jag tycker är sjukt. Vill bara påminna er att om ni vill få en bättre självkänsla så börja acceptera dig själv. Låt inte omgivningen bestämma hur du ska se ut. Det är endast du som kan göra din självkänsla bättre. Det handlar mer om dina tankar, beteendet och dina känslor än din vikt, förstår du? 
 
Tips till er alla! Strunta i vad folk säger, träna istället på ditt självförtroende och din självkänsla! Jag tror på er! 
Bamsekramar !
 
#1 - Silke

Jättefint och bra skrivet. Vilken otroligt fin bloggdesign du har!

Svar: Tack så jättemycket ! Kram ! :)
Emilia Sjödin

#2 - Elin Gåhlin

Jag tror att det här är något varje person måste upptäcka själva. Så var det iallafall för mig. Det tog liksom ett tag att inse att jag aldrig skulle bli nöjdare med mig ovansätt hur mycket jag gick ner i vikt utan att det var något man behövde att jobba med på insidan.

Fast förstår att du blir irriterad, jag blir själv galen när folk går omkring och tror att dem ska skippa frukost och äta lite för att bli nöjda med sig själva;)

Svar: Ja precis, det är olika, men självklart ska man jobba med insidan.

Ja det kan jag bli väldigt irriterad på.
Kram :)
Emilia Sjödin

#3 - Emelie

Jättebra skrivet! Dock är det ju så att på grund av vår samhälles störda normer och värderingar så är det värre att bli kallad tjock. Såklart att det kan vara jobbigt om folk säger "fan vad smal du är" men det är något jag inte har någon erfarenhet av och kan därför inte riktigt relatera. Har däremot en hel del kompisar som har haft problem med sin vikt åt andra hållet pga sin metabolism eller så och de har tyckt att det har varit sjukt jobbigt när folk har kommit med olika former av kommentarer om hur smala de är. Däremot tror de att det är värre för de som blir kallade för tjock eftersom att de fortfarande har mer av vad som är en accepterad kropp i vårt samhälle idag. Personligen skulle jag nästan ta det som en komplimang om någon sa det till mig, att jag var smal alltså. Även fast den sa det på ett negativt sätt. Då har jag ju ändå något i närheten till vad som är accepterat. Roligare att höra det i alla fall än att en har små bröst och feta lår.
Kram på dig<3

Svar: Tack så mycket ! Jag förstår dig helt klart. Jag själv har mått dåligt över att jag varit smal. Men det har fortfarande varit negativa kommentarer om att jag är smal. Jag känner mest att jag måste jobba på min självkänsla för att inte ta åt mig av kommentarerna. Varför måste man vara smal eller tjock? Räcker det inte med att vara normal? Det är ju det man vill höra! Inte att man är smal eller tjock.

Kram på dig :)
Emilia Sjödin

#4 - Elin

Jättefin bild på dig! Så sant det du skriver också.
Har en tjejkompis som folk var avundsjuka på att hon var "sååå" smal, vilket hon inte alls tyckte var kul att höra. Så förstår din situation och det är sjukt att folk ska kommentera varandras kroppar hela tiden, för vad har det för betydelse för den andra personen egentligen? Så ja, man bör ständigt fokusera på att träna upp sitt självförtroende och självkänsla för det är mycket mer värt än att vara tillags med "en perfekt kropp" enligt samhällets normer. Kram!<3

Svar: Tack! Ja det är precis som du säger. Det är inte alltid kul att höra att man är smal om man inte trivs med det själv. Självkänslan är superviktig att träna upp!

Kram på dig ! <3
Emilia Sjödin

#5 - Sofie

Först måste jag säga vilken superfin blogg du har! Sedan inlägget du skrev var så bra och sant!
Kram!

Svar: Åh tack så jättemycket ! Vad glad jag blir :) kram !
Emilia Sjödin

#6 - iisa

härligt inlägg, fin bild och sjukt bra text ^^

Svar: Tack så jättemycket ! :)
Emilia Sjödin

#7 - Emelie

Sv: Tycker däremot att en kan vara smal och tjock. Att vara normal låter mer fel, vad ska normal innefatta? Problematiken är att det ska vara något negativt att kallas smal eller tjock. Inget fel att vara något av de. En är inte snyggare för att en är smal eller tjock. Alla är vi unika och alla är vi vackra.
Kram

Svar: Precis ! Klokt sagt jag håller med. Sånt här är så svårt!
Kram :)
Emilia Sjödin