Emilia Sjödin

Uttöjd och ligger runt?
Grattis alla pappor! Har ni firat eran pappa då det är fars dag? Jag vet att många av er har det kämpigt då alla inte har en pappa, men man kan fira dagen på ett fint sätt ändå. Man kan köpa blommor till graven eller tända ett ljus hemma för sig själv. Eller så räcker det med att skicka en tanke! 
 
Idag tänkte jag återberätta en historia då jag blev förödmjukad av främmande män på hemköp. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om det på bloggen för kanske ett år sedan. Men i skolan har jag en uppgift om att skriva en krönika, så jag tänkte "varför inte återpublicera det på bloggen?". Hoppas ni har en fin kväll så syns vi! 
 

UTTÖJD OCH LIGGER RUNT? 

Jag kliver av bussen en hållplats längre bort för att hinna springa in på hemköp för att köpa tamponger innan jag beger mig mot skolan. Som vanligt ligger tampongerna längst in i affären vilket betyder att jag måste gå över hela affären med dessa pinsamma tamponger i min hand. Det är fullkomligt normalt att köpa tamponger men jag känner mig alltid obekväm i situationen.

 

Jag går fram till kassan med minst kö för att mitt handlande ska gå så fort som möjligt. Jag ställer mig bakom en lång stilig man i kavaj som är redo att betala. Jag slänger osäkert upp två paket tamponger på rullbandet då jag plötsligt hör tre eller fyra äldre snubbar bakom mig skratta.

 

Kassörskan slänger en dömande blick mot grabbarna samtidigt som vi båda två hör oförskämda värdeladdade ord riktade mot mig. En snubbe säger med hög ton till sin kompis att jag är uttöjd som köper dessa tamponger, varpå hans kompis håller med och säger att jag förmodligen ligger runt en hel del. Jag blir helt förskräckt och får tårar i ögonen. Kassörskan reagerar starkt men vågar inte säga emot, istället säger hon att jag ska betala femtio kronor vilket jag skyndar mig att göra. Jag tar mina tamponger och skyndar mig därifrån samtidigt som jag hör de främmande snubbarna skratta. Jag vill bara vända mig om och skälla ut dem, men det är jag alldeles för svag för. Istället skyndar jag mig ut från affären helt förödmjukad.

 

När jag kommer fram till skolan berättar jag för mina vänner och de blir fruktansvärt provocerade. De säger åt mig att jag ska stå upp och försvara mig själv och att jag inte ska ta åt mig dessa felvärderingar

 

Frågan är vem som är mest patetisk? Jag som inte vågar stå upp för mig själv eller de främmande snubbarna som känner att de har rätten till att trycka ner mig? Jag är inte uttöjd och ligger runt, jag har bara mens.

 

 
#1 - fanny

åh jag blir så arg att dom äns kan göra sådär!!! :o

Svar: Ja! Jag förstår verkligen inte vad man får ut av det :/
Emilia Sjödin