Emilia Sjödin

Photo Tag
 
Hej finisar!
Hur är det med er? Jag mår prima ballerina! Idag tänker jag svara på frågor angående fotografering. Jag hittade denna Tag på bloggen nouw.com/blogglistor, där hittar ni massor av bra frågor, tips tips tips!! BTW - kavajen på bilden ovan älskar jag, men jag har jättesvårt att matcha den till en topp då den är väldigt slapp och lång. Har ni några tips? Lämna gärna en kommentar! 
 
 
Vad använder du när tu tar dina bilder?
Jag fotar med Canon Eos 500D och oftast med ett objektiv från Tamron 18-200mm. Jag använder även ett stativ (bilden under), men stativet håller på att rasa ihop, haha! Jag vill verkligen ha ett nytt stativ. När jag tar mina bilder brukar jag även använda mig av en fjärrutlösare från Canon. 

Bästa stället att fota på? 
Det beror självklart på vad man ska fota. Är man utomhus ska man leta efter ett ställe med mycket färger, men man ska helst vara placerad i skuggan då ljuset faller finare på huden utan alla dessa solfläckar överallt. Min favoritplats för outfitsbilder är faktiskt på min gård, jag brukar stå vid vår häck med blommor i. Där är det finast enligt mig. När det gäller matbilder eller  produktbilder gillar jag ljusa bakgrunder, helst vitt med lite blommor i bakgrunden. 
 
 
 
 
 
Sämsta stället att fota på? 
Nu i höst är definitivt sämsta stället att fota på bland gulda blad och träd. Är omgivningen där man fotar gul, kommer alla bilderna bli jättegula om man inte kan med vitbalansen. 

Bästa effekten?
Jag redigerar nästan alla mina bilder i picmonkey. Min favoriteffekt där är utan tvekan orton! Där kan man ljusa upp bilderna rejält. 

Visa en gammal bild du fortfarande är riktigt nöjd med! 
Vet dock inte om jag gillar bilden ståendes eller liggandes mest? Jag har alltid sagt att jag ska framkalla denna bild till en tavla! Hur kul? 
 
Jag älskar att fota… 
..Produktbilder utan tvekan! Jag älskar att fota produkter där man får leka med både ljus och bakgrund. Då man kan lägga ner extra lång tid på att få bilderna att bli perfekta! 

Jag gillar mindre att fota.. när vädret är jättedålig. På hösten/vintern är det nästan omöjligt att fota på mitt rum då jag knappt har något ljusintag. Bilderna blir så mörka och mitt intresse för fotografering blir sämre.. 

En funktion du saknar på din kamera?  
Jag saknar en vridbar skärm. Tycker det är så otroligt drygt att fota outfits eller självporträtt då man hela tiden måste gå bakom kameran och ändra fokus samt vart jag skall stå. Allt hade varit så mycket lättare om jag såg mig själv. 

Dina bästa tips för de bästa resultaten?!
Bilder utomhus blir alltid bättre! Ställ kameran på ett stativ så att du kan ha så lång slutartid som möjligt, för bättre och ljusare bilder! Stå hällre längre bort och zooma in objektet, det ger en fin bakgrund med bokéheffekt!