Emilia Sjödin

Planer inför fotografering, ljudredigering och podcast.
 
Huuuur skönt är det inte med fredag och helg? Den här helgen ska jag verkligen ta vara på det fina vädret och vara utomhus. Imorgon ska jag med några vänner åka ut till havet, grilla och fotografera/filma, hur mysigt? Jag kommer självklart visa er alla bilder sedan. Det roliga är att vi alla tar med en varsin kamera och fota/filma. Man borde göra utflyker oftare, det kräver inte speciellt mycket, ett fordon, lite mat, kameror och ett glatt humör. Jag är så taggad! 
 
Om ni kikar på min dator i bakgrunden så ser ni projektet jag håller på med just nu. Vi har en ljudkurs i skolan och uppgiften är att ljudsätta ett klipp. Man kanske inte tänker på det, men nästan allt ljud man hör i filmer är pålagda i efterhand. I går i skolan fick vi testa på att göra foley, alltså olika ljud som man skapar synkroniserat till en film. Det kan exempelvis vara att man smäller i en dörr eller försöker återskapa tunga fotsteg, men det gäller att man är kreativ eftersom all ljud vi hör i samband med det vi ser uppfattas på ett helt annat sätt än om vi endast lyssnar på ljudet. Ni kan se massor av exempel nedan i videon, det är väldigt intressant! 
 
Ett annat roligt projekt vi gör i skolan är att skapa ett avsnitt till en podcast, hur roligt? Vi har som tema "krativa Umeå", hur kul låter inte det? 
 
 
Hoppas allt är bra med er! 
Puss och kram och trevlig helg.