Emilia Sjödin

nyårsmål 2018!
Hej igen! 
Har ni hunnit med att skriva nyårsmål än? Jag har skrivit ner väldigt många men min lista med mål brukar bli längre och längre desto längre tiden går. Det är supersvårt att komma på alla mål på en och samma dag, ellerhur? 
Som jag tidigare har skrivit så är dessa mål väldigt "enkla" och något som jag kan se mig själv klara inom ett år. 
När ni har läst igenom mina punkter så får ni jättegärna lämna en kommentar och berätta vad ni har för mål för 2018, och om ni inte sätter mål, vad ser ni fram emot detta år? 
 
1. Köra bil till Umeå. 
Det första målet jag skrev var att köra bil från Falun till Umeå. Jag har en egen bil men jag har dock ingen parkering i Umeå så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Jag har boende tills Augusti och möjligtvis har jag en parkering i min nästa lägenhet, vem vet? Vid det här laget så känner ni till min rädsla för att köra bil i trafiken och därför vill jag utmana mig själv med detta mål. 
 
2. Gå på festival! 
Jag har redan köpt biljetter till Brännbollsyran så förhoppningsvis hamnar jag där. 
 
3. Skaffa ett sommarjobb. 
Under sommaren måste jag fortfarande betala min hyra fast jag kommer befinna mig hemma i Dalarna. Ett sommarjobb är ett måste för mig och jag tror inte det är några problem eftersom jag har sommarjobbat på samma affär i ett antal år nu. 
 
4. Bädda sängen varje dag. 
På riktigt, det här ska vara en självklarhet men ändå bäddar jag inte sängen varje dag.. skärpning. Allt känns bara så mycket bättre med en bäddad säng, och har man haft en dålig dag kan man alltid säga att man i allafall har bäddat sängen, hehe. 
 
5. Rensa lägenheten på plast. 
Nu bor jag i en andrahandslägenhet så jag tror denna punkt blir lite svår. Men jag vill definitivt försöka slänga bort så mycket plast och byta ut det mot något mer hållbart och miljövänligt. 
 
6. Äta mindre kött. 
Jag tillhör den där gruppen som äter kött varje dag, vilket inte alls är bra för miljön. Jag vill testa vegetariska alternativ och det tror jag inte är ett dugg svårt. Men jag kommer nog inte sluta äta kött, än. 
 
7. Inte använda mobilen i sängen. 
Alltså, jag har sjukt svårt att sova på kvällarna och vet ni varför? Jag sitter varje kväll efter jag har släckt lampan i min säng med mobilen och skrollar igenom dessa sociala medier om och om igen. Ljuset från mobilen gör mig pigg och därför kan jag inte sova. Dessutom sover man sjukt mycket sämre om nätterna när man har utsatt sig för olika skärmar såsom tv och mobil. Jag har hört att man ska lägga undan sin mobil en timme innan läggdags för att man ska få så bra sömn som möjligt. Det här vill jag verkligen försöka med! 
 
8. Lägga ut en video på Youtube. 
Ni känner mig, jag har haft denna punkt på mina listor i flera år. Enda sedan 2010 har jag varit intresserad av Youtube men ändå har jag aldrig nått dit. Jag är alldeles för feg. Jag måste börja tro på mig själv. 
 
9. Hyra en egen lägenhet. 
Det skulle vara så skönt att slippa hyra i andra hand. 
 
10. Köra manuell bil. 
Rackarns att jag körde manuell bil bara någon dag innan nyår. Men ni känner mig, kontrollbehov och rädd för trafiken, en manuell bil gör att jag blir så mycket mer nervös i trafiken än vad jag borde vara. Men övning ger färdighet. 
 
11. Prata med en psykolog. 
Den här punkten ska jag ta tag i. Både jag och min bästa vän har pratat om att gå till ungdomsmottagningen tillsammans och jag hoppar verkligen att det blir av. Jag måste verkligen lära mig att hantera stress och ångest. 
 
12. Köpa skoter. 
Desto mer dagarna går desto mer vill jag köpa en nyare skoter, haha! 
 
13. Åka tåg själv med flera byten. 
Tågrädslan har jag också tyvärr. Jag har precis lärt mig att åka till och från Umeå med snabbtåg och det går hur bra som helst, jag är inte ens nervös längre. Men något som jag inte vågar än är att åka tåg med flera byten själv. Jag och Nanna åkte här om dagen upp till Umeå och tågen var försenade och vi fick krångla och byta tåg. Jag och mitt kontrollbehov klarar verkligen inte av sådana situationer, men det är något jag vill utsätta mig för, för att lättare kunna hantera dessa situationer. 
 
14. Planera bättre, veckoplanera. 
Jag har nästan alltid varit beroende av en kalender, men år 2017 var jag superdålig på att planera och jag skrev knappt i min kalender. Men detta år vill jag få reda på mitt liv och planera så jag slipper känna en stress. 
 
15. Testa brun utan sol. 
Det här vore bara en rolig grej, jag blir inte ens brun, inte ens på sommaren. Jag blir röd och fräkning. Kul va? 
 
16. Satsa på bloggandet. 
I år (som jag säger varje år) ska jag blogga mer. Jag tycker det är så roligt och kolla tillbaka på vad jag har gjort. Dessutom känns det som att jag gör mycket mer roliga saker när jag vet att jag senare ska blogga om det. 
 
17. Fixa kalender. 
Som tidigare punkt vill jag börja veckoplanera och då behöver jag en ny kalender, helst två. En kalender jag kan ha hemma och en liten jag kan ha med mig till skolan. 
 
18. Läsa två böcker.
Förra året läste jag en bok och därför tänker jag att jag kan läsa två böcker detta år. 
 
19. Göra något nytt med håret. 
Seriöst, jag har haft samma frisyr typ hela livet. Funderar på lugg, hiss eller diss? 
 
20. Sluta bita på naglarna. 
För att jag ska klara av denna punkt så krävs det att jag inte får känna mig stressad eller nervös. Haha supersvårt ju. 
 
21. Köpa en menskopp. 
Miljövänligare. 
 
22. Sova i fläta varje natt. 
Skonsammare för håret. 
 
Wow, har jag redan fått ihop 22 punkter och jag är inte ens klar med listan än? Tror ni jag klarar dessa mål? Nu vill jag höra vad ni har för mål! Jag hoppas 2018 blir året då vi verkligen vågar och gör det vi vill och struntar i vad andra tycker! 
 
Nu är det bara att börja bocka av denna lista! 
 
Puss och kram!
 
#1 - Linnea

finis! tror absolut du kommer klara dina mål :)

#2 - Angelica Wåhlin

Så bra mål :D

#3 - Alice Lindström

Vilka bra mål! Lycka till!

Svar: Tack! :)
Emilia Sjödin