Emilia Sjödin

Hur jag redigerar mina bilder! Gör jag min hy finare?
Vad älskar ni att göra? Vad blir ni inspirerade av och hur finner ni motivationen att göra det ni brinner för? 
Jag älskar verkligen att fotografera, vilket jag hoppas att ni inte har missat, för då vet jag verkligen inte vad ni gör på den här bloggen, haha! 
 
Men det jag gillar mer än att fotografera är efterarbetet av bilderna. Att redigera bilder i Photoshop eller i Lightroom som jag för tillfället försöker lära mig är det roligaste jag vet. Det är så fascinerande att leka med kontraster, få ögonen att dra åt sig mer uppmärksamhet, att redigera bort störiga moment och att ändra stämningen i bilderna. Fotografering och redigering ger mig en gratis självkänsla, särskilt efter att ha fotograferat mig själv sedan 2012, jag blir van med att stå framför kameran och jag vet att resultaten kommer blir bra. Det roligaste jag vet att fotografera mig själv, det kanske låter som om jag har hybris men det finns inget bättre än att se en bild på sig själv som man är riktigt nöjd med. Det är roligt att lära sig hur man ska posera för att framhäva sina kroppsdelar och hur man förhåller sig till ljuset för att få bort fula skuggor i ansiktet. Det är mycket saker man ska tänka på i fotogragering men som redan sitter inpräntat i min skalle och om ni vill ha några tips på hur man ska posera för att bilderna ska bli behagligare att titta på så får ni gärna säga till! 
 
Att redigera bilder tycker jag är kreativt. Andra kanske tycker att man förvränger verkligheten och tar bort allt man tycker är fult på sig själv. För mig är det viktiga att jag redigerar så att jag själv blir nöjd med hur jag ser ut. Jag gör inga drastiska ändringar men jag älskar att kunna ge mitt hår mer glans, att ta bort finnar, dölja mina ärr, måla mer nagellack om det blivit bortskrapat osv. Jag redigerar aldrig bilder så att jag ser smalare/större ut, vilket jag vet att många kan bli upprörda över. Jag själv tycker att man får redigera sina bilder preeecis hur man vill, redigering ska vara roligt! Jag tycker det är kreativt så gör det du tycker är roligt! 
 
Här under får ni se några före/efterbilder på Nanna och mig, där jag punktar upp vad jag har gjort för ändringar med hjälp av Photoshop. 
Ändrat vitbalansen - Färgerna på den högra bilden är alldeles för grön vilket gör att Nannas hy får en helt annan färg än vad den har i verkligenheten. På bilden till höger ser ni att färgen i ansiktet och på klänningen är så mycket bättre. 
Om ni kikar på Nannas hårtoppar så ser ni att jag har lagt på en gradient (radial) som ljusar upp. Tanken är att det ska illustrera några solstrålar som är riktade mot Nanna.Vitbalans - Återigen för att få till bättre färger.
Stärker färger - Något jag verkligen älskar att göra är att leka med färger. Jag tycker alltid att en bild blir snyggare med riktigt bra färger, helst flera olika färger. 
Skärpa - Jag lägger först alltid skärpa på detaljer jag vill ska synas lite extra mycket innan jag lägger på en skärpa på hela bilden. På den här bilden har jag exempelvis lagt skärpa på skorna, stolen och hennes ögon. 
retuschering - Jag vet inte om ni ens ser det, men kollar ni noggrant så ser ni att jag har tagit bort ett litet märke på Nannas ben. Jag har även fyllt i det högra ögonbrynet väldigt diskret. Sedan har jag även gjort hennes hy lite glansigare.
(Vänstra bilden är redigerad)
Retuschering - Här har jag redigerat bort den röda pricken på min axel, gjort mina tänder en aning vitare och sedan har jag lagt på en brunare färg som gör att jag ser lite solkysst ut. 
Kontrast - Här har jag lagt på kontraster för att mörka ner bilden för att mina fräknar ska synas tydligare, samt att ögonskuggan blir finare och att mina ögonfransar framhävs. Dessutom blir mitt hår mycket finare med kontraster. 

Kontraster - För att stärka färger och mörka ner bilden.
Skärpa - Jag har lagt lite extra mycket skärpa på min klocka, min hand, vinbäret och mina nyckelben samt mina ögon. 
Dragit upp alla färger - Det röda emot det gröna tycker jag är så fint, jag älskar färger! 

 
Redigerat in fler blommor. Lagt på en gradient i vänstra hörnet högst upp. Jag har värmt upp hela bilden samt lagt på kontraster och gjort hennes hy lite brunare och lite slätare. 
 
Jag ville egentligen visa er andra före/efterbilder som jag har gjort mer ändringar med, men tyvärr har min dator råkat radera mina mappar med de oredigerade bilderna, vilket är supertråkigt! 
 
Vad det här ett intressant inlägg? Tell me, jag vill veta! 
Ha världens bästa dag fina ni. KRAMAR!