Emilia Sjödin

Earth Hour & Lucid dreaming - jag kunde flyga
 
Bild från ikväll då vi tände ljus under Earth Hour. 
 
Godkväll mina fina!
Jag måste verkligen berätta om en sjuk sak jag var med om idag. Som ni vet så har jag varit väldigt intresserad av klardrömmar (lucid dreaming), det handlar alltså om att man blir medveten om att man drömmer och kan därför bestämma vad som ska se i sin dröm. Jag var ute och festade hela kvällen/natten igår och var därför väldigt bakis idag. Jag blev sängliggandes mesta dels av dagen och somnade till då och då. Under loppet på 10 minuter så får jag en väldigt konstig dröm. Håll i hatten nu. 
 
Jag står i mitt kök och ska laga mat. Jag kikar ner på min spis och sedan tittar jag uppåt, när jag sedan tittar ner på spisen igen så märker jag att min gammeldagsa spis har förvandlats till en spis med touch. Jag blir förvirrad och kollar mig omkring och helt plötsligt blir min lägenhet mycket större och alla mina möbler är borta. Jag börjar förstå att något är lurt och att jag kanske befinner mig i en dröm. Jag har tidigare varit väldigt intresserad av klardrömmar och har därför läst på om vad man kan göra för att få sig själv att förstå att man drömmer. Det första jag minns är att man ska läsa på skyltar och se om bokstäverna bildar verkliga ord eller om bokstäverna är huller om buller. Min första spontana tanke var att jag behövde läsa något och vips så låg det en tidning på bordet rakt framför mig. Jag reflekterade inte ens över att det var konstigt att en tidning dök upp från ingenstans. Jag läste namnet på tidningen - Aftonbladet. Jag började kika ännu närmare och insåg att det inte alls stod Aftonbladet utan att det stod Aftonblabet. Nästa steg till att lista ut om man drömmer är att kika på sina händer och fötter. Till en början såg alla mina fingrar bra ut, men desto längre jag kollade desto färre fingrar hade jag. Dessutom hade jag endast fyra tår!? Det var här jag verkligen förstod att jag drömde. 
 
Jag testade drömmen genom att tänka "När jag går igenom den här dörrvallen så kommer den här människan stå där bakom och vänta på mig". Och vet ni vad? Det fungerade! Bakom den där dörrvallen så stod den där personen jag hade hoppats på. Nästa sak jag ville uppleva var att flyga, för jag har hört att det är en härlig och cool känsla. Jag öppnade ett fönster och var beredd på att hoppa ned (stod för övrigt högst upp i ett höghus). Jag visste att jag drömde men jag var även så sjukt rädd att jag inte drömde. Tänk om jag hoppar ner och dör? Känslan var så obehaglig, haha. Men jag bestämde mig för att hoppa och precis innan jag skulle slå i marken så lyfter jag. Jag började alltså flyga, hur sjukt? Jag förstår om det här låter helt knäppt men det var verkligen det som hände. Hjärnan kan dessutom inte komma på egna känslor och därför tar hjärnan mina tidigare erfarenheter och känslor för att försöka skapa en känsla av att jag flyger. Men om jag säger såhär, det kändes som jag åkte fritt fall. Ni vet när man kisar med ögonen och gör ansiktsgrimaser för att känslan är så obehaglig. När jag kikade upp mot himlen så var den inte blå utan hilmlen hade blivit till en galax. Det var så mycket färger och dessutom såg det ut som en stillbild. 
 
Jag avslutade drömmen genom att säga till mig själv att när jag öppnar mina ögon så ska jag vara vaken. Jag öppnade ögonen och helt plötsligt var jag vaken. Det här måste på riktigt varit bland det coolaste jag har varit med om. Det var så sjukt konstigt men superintressant! 
 
Jag har aldrig tidigare kunnat styra mina drömmar så detta var verkligen något sjukt spännande. Jag antar att jag kunde drömma det här eftersom jag var i ett tillstånd då jag sov men ändå var utvilad. Det var som att jag bara däckade i några få minuter och hann aldrig komma in i någon djup sömn. 
 
Har ni någon gång varit med om något liknande? Isåfall får ni jättegärna kommentera, vill så gärna läsa! 
Hoppas allt är bra med er så hörs vi. KRAMRAR!