Emilia Sjödin

sminkborstar guide #1
Hej hej! Om ni har hängt med på min blogg ett tag så vet ni att jag är väldigt intresserad av smink. Ni har säkert sett att jag har många sminkborstar också? Ungefär runt 50st. Varför har jag så många borstar och vad använder man alla sminkborstar till? Det är vanliga frågor jag brukar få så nu tänkte jag svara på det! Det här är del 1 med bara sminkborstar för ansiktet! Håll koll på del 2 där det är borstar för ögonen/ögonbryn och läppar! 
Vi börjar med foundation! Som ni ser har jag fyra olika sorters av foundationborstar. Jag har flera men jag tänkte bara visa er de olika sorterna som jag har. Dessa borstar ni ser på bilden är alla från real techniques. 
 
Den första borsten heter pointed foundation brush. Det är den vanligaste sorten av foundationborstar. Att den är lite spetsig gör att du kan komma åt på alla små utrymmen i ansiktet såsom runt näsan eller runt ögonen. Man använder den till flytande foundation och kan även användas för återapplicering och ökad täckningsgrad. Det negativa med den är att den är väldigt liten och därför tar det lång tid att lägga foundation på hela ansiktet. Dessutom kan man få streck efter penseldragen vilket man inte vill ha. 
 
Nästa foundation borste har samma användningsområde. Används till flytande foundation men den här är lite sneställd och mycket större vilket gör att man kan blanda ut foundationen smidigare. Att den är sneställd gör att du också här kan komma åt på småställen med borsten. Eller på sidorna av näsan för att inte få foundationstreck efter applicering vilket man enkelt kan få med den första borsten (pointed foundation brush). 
 
Expert face Brush är min absoluta favoritborste! Jag använder den både till flytande foundation, flytande conealer och även puder haha! Men den är menad för flytande och krämfoundation. Med den här borsten är väldigt fluffig och kompakt vilket gör det superenkelt att blanda ut sminket! Eller att täcka finnar med. Att applicera flytande concealer och sedan trycka lite löst mot finnar med den, gör att de blir täckta jättefint. 
 
Stippling brush - Den här borsten har så otroligt många användningsområden. Man stipplar alltså med den här borsten, duttar runt produkter i ansiktet och sedan arbeta in den med cirkelrörelser. Används till både foundation, krämrouge eller highlighter. Funkar även jättebra till att få bort ögonskugga som fallit ner under ögonen. 
Bamboo Powder Brush - Just den här borsten är miljövänlig. Används för att applicera puder och fixera sminket. Man ser ofta att en puderborste är just en puderborste för att den är väldigt stor och fluffig. Finns även små puderborstar vilket jag föredrar bättre! Mycket lättare att arbeta in pudret. Den här borsten är väldigt stor vilket enkelt kan göra så att puder försvinner in i borsten. Eller att pudret lägger sig och blir pudrigt på huden. Det är väldigt svårt att arbeta in pudret med en stor puderborste tycker jag. 
 
Powder brush - Denna borste ser nästan likadan ut bara att den är mer kompakt och mindre vilket gör att pudret inte faller in i borsten eller lägger sig fult på huden. Och som sagt, mycket lättare att arbeta med. 
 
Professional powder brush - Används både för löspuder och kompaktpuder. Den här borsten tar upp rätt mängd puder för att ge en jämnt och naturlig finish. 
 

 

Contour brush - Det här är en borste som man ska skulptera ansiktet med. Alltså få illustrationen av ett smalare ansikte, eller helt enkelt framhäva kindben osv. Man använder alltså mörka contour skuggor som oftast är brun/grå, en färg som drar åt det kalla hållet och lägger på de ställen man vill smala av ansiktet på. Mörka färger förminskar och ljusa färger förstorar. Så man lägger alltså den mörka skuggan på sidan av näsan, på tinningen, under kindbenen eller på käkbenen eller under läppen för en önskad form. Borsten är väldigt runt och supermjuk vilket gör att de mörka skuggorna suddas ut jättebra. Dessutom när man lägger skuggorna under kindbenen så kommer man åt väldigt bra med denna borste! 
 
Face sculptor - Samma princip för den här borsten bara att den är sneställd vilket är då mycket lättare att använda för att smala av käkbenen med. Jag brukar använda den för att blanda ut min contour med. Den första borsten lägger jag alla mörka skuggor med men sedan brukar jag blanda ut dem med den här borsten istället. Den är mycket större vilket gör det superenkelt att sudda ut skuggorna med. 
 
Shade & illuminate - När man lägger en contour så framhäver man också kindbenen tex med en ljus/skimmrig skugga. Och detta lägger man på andra sidan av sin avsmalade del. Alltså lägger du mörka skuggor på sidan av näsan och sedan så lägger man en ljus skugga ovanpå näsan för att framhäva dess form. Detta görs med en sådan här borste. Den är smal och väldigt kompakt vilket gör att man enkelt kan dra ett fint sträck på kindbenen,näsan eller under ögonbrynen. 
 
Blush brush - En sneställd borste som gör att man kan lägga en mörkare rougefärg ovanpå kindbenen. Borsten är väldigt fluffig vilket gör att man kan sudda ut rouget så det inte blir för synligt. 
 
Rouge borste - Denna borste är väldigt rund vilket gör att man kan lägga en rosigfärg på kindens "äpple" om ni förstår vad jag menar? Om man flinar så får man fram runda kinder och det är där du lägger rougen med denna borste. Gärna en väldigt ljus färg. 
 
Blush brush #2 - Den här är nästan lika dan som den första borsten bara att den är betydligt mindre och mindre fluffig. Den använder man för att lägga rouget på kindbenet fint men sedan kanske använda en annan borste för att sedan sudda ut det. Då man skulle kunna använda face scupltor borsten i två bilden upp. 
#1 - Moa Persson

haha så mycket att hålla koll på! Men bra föklaring och bilder!:)

Svar: Vad bra att du tycker det ! :) Kram
Emilia Sjödin

#2 - frida christina

Åh vilket roligt inlägg, är en smula besatt av smink och allt som hör till så fruktansvärt kul att läsa!

Svar: Åh vad kul att höra ! Ska försöka fixa några till inlägg då :) kram !
Emilia Sjödin