Emilia Sjödin

Fototips till Instagram och Facebook
Hej där! Trevligt att just du kikar in!
 
Vill du ha tips på hur man fotar fina bilder till instagram? Hur man tar fina bilder även när man inte har någon systemkamera? Och slutligen, hur man får till en bra profilbild till Facebook? Isåfall har ni hittat det rätta inlägget att läsa! 
 
 
Här kommer eran guide till hur man fotar och fixar fina bilder till Instragram! Nu är inte jag den som tar "inspobilder" till min instagram, så min profil är inte intressant så vidare man inte känner mig om man säger så. Men hade jag velat publicera fina inspirerande bilder så hade jag enkelt kunnat fixa det! 
 
Vad man ska tänka på när man fotar : 
  1. Porträtt - Det spelar ingen roll om du har en systemkamera eller mobilkamera, för du kan fortfarande få till ett fint porträtt. När man väljer att ta en såkallad selfie så ska man tänka på hur mycket av sig själv man placerar i bild. Oftast beskär man bilderna så att hela huvudet får plats i bild och sedan brukar bilden sluta alldeles under brösten. Det är inte speciellt snyggt om man skär av ett ögonbryn till exempel (vilket jag gjort på bilden högst upp där, opsi) Det är också viktigt att tänka på att fota uppifrån, man vill ju inte lägga fokusen på dubbelhakan, dessutom tycker jag alltid att man blir snyggare om man fotar från en högre vinkel. När man ska fota en bild som inte är en selfie så ska man också tänka på att synas i bilden så mycket som möjligt. Placera gärna "modellen" i en tredjedel av bilden för att bilden inte ska bli för vanlig och tråkig.
2. Produkter, Kläder, möbler, rum osv - Superviktigt när det gäller instagram är att inspobilder har rena och fräscha bakgrunder. Fotar du ditt favoritsmycke så är det smycket vi vill se, inte allt skräp som finns med i bakgrunden, eller någon annan produkt som tar fokusen från smycket. Fotar du kläder, häng upp på galjar eller vik ihop dem snyggt på ett fint mönstrat täcke och sedan fota och lägg ut på instagram med ett snyggt filter. Lek även med vinklarna så du inte fotar rakt uppifrån för det blir inte alltid bra när det gäller produkter. 
 
Vad man ska tänka på vid redigering: Alla bilder ska vara ljusa! De flesta konton på instagram kör på vita och ljusa bilder. Ladda gärna ner appen afterlight eller litely där du enkelt kan redigera dina bilder ljusare! Sedan kan man även använda Instagrams egna filter, men jag tycker mest om att pilla själv med ljus och skuggor. 
 
 
Hmm, men hur får man en fin profilbild till Facebook då ?
 
För det första så handlar inte profilbilder på fejan om att ha ljusa bilder. Det jag tänker på när jag fotar bilder till Facebook är att jag vill ha en stående bild och inte en liggandes. Vet ni varför? Jo för facebook har en tendens att skära av våra bilder. Har man en stående bild kan man vara hundra procent säker på att huvudet syns i dessa "smårutor" sedan när man kommenterar något. Vilket ni kan se där i kommentarsfältet. Min probilbild är alltså inte lika stor länge. Men har jag istället en liggande bild finns risken att man kanske inte ens syns beroende på vart man har valt att placera sig själv i bilden. 
 
Jag personligen tycker att profilbilder blir finast när de är enkla och naturliga. Att man ser tydligt vem det är på bilden och att man får ett porträtt av sig själv. Inte att man sitter i en soffa bland tre andra människor så man inte vet vem som är vem, förstår ni?
 
Tänk på att alltid redigera era bilder! Bilden kanske ser bra ut till en början, men testa redigera på lite ljus eller skuggor, så ska ni se att bilden blir mycket finare!
 
Hoppas ni tog del av några tips! Följ mig gärna på instagram och om ni har några egna fototips så får ni gärna dela med er av dem! 
Ha det så bra så hörs vi snart! 
 
#1 - HJJONSSON

Bra tips!

Svar: Vad kul att du tycker det ! Tack så mycket :)
Emilia Sjödin

#2 - Henrietta Nylund

Riktigt bra tips ju!

Svar: Tack så mycket ! :)
Emilia Sjödin

#3 - Alice

Tack så mycket för tipsen! Det var precis det här jag menade när jag frågade efter fototips! :)

Svar: Åh vad roligt att det blev som tänkt! Kramis :)
Emilia Sjödin