Emilia Sjödin

Vanliga frågor om självkänslan
Följ mig på snap --> emiliasjodin 
 
Hej mina favoriter! Som ni kanske vet så brinner jag för att förbättra självkänslan. Jag själv har haft otroligt dålig självkänsla, men jag har lyckats träna upp den. Därför vill jag gärna hjälpa, så gott jag kan, så många som möjligt! I det här inlägget tänkte jag ta upp de vanligaste frågorna om självkänslan och svara på dem. Har ni några frågor eller något ni vill tillägga så kan ni gärna lämna en kommentar! 
 
 
Hur hanterar man sin partner med dålig självkänsla?
Närhet tror jag är det viktigaste. Att försöka göra personen i fråga trygg, sedan kommer nog det mesta sköta sig själv. Att ge små komplimager skadar aldrig, men man får tänka på vad man säger för komplimanger. Att säga att någon ser smal ut kan tolkas på många olika sätt. Säg istället komplimanger som inte kan tolkas negativt, till exempel vad vacker du är, vilka fina kläder du har, jag älskar dig osv. 
 
 
Får man bättre självkänsla av att gå ner i vikt? 
Det här svaret är både ett ja och ett nej. Lever man väldigt ohälsosamt kan en viktnedgång bidra till en förbättrad självkänsla, men inte alltid. Självkänslan sitter nämligen i psyket. Det betyder alltså att man själv som individ måste lära sig att älska sig själv. Har jag till exempel komplex över att jag har stora lår så kommer inte komplexet försvinna för att jag går ner i vikt. Visst, låren kan bli betydligt mindre men komplexet blir inte mindre för det. Självkänslan blir bättre när man själv har bestämt sig för att man duger precis som man är, oavsett hur man ser ut. Jag kommer tänka precis likadant om mina lår idag som den dagen då jag gått ner i vikt. Det enda som kan få min självkänsla att bli bättre är att  jag måste acceptera hur jag ser ut, att tycka att jag är fin oavsett hur tex mina lår ser ut. 
 
Hur får man bättre självkänsla om man inte har möjlighet att prata med en kurator/psykolog? 
Först och främst har alla möjlighet att prata med en kurator/psykolog om man vill. Dock kanske man är på resande fot eller har andra hinder. Det finns otroligt mycket saker man kan göra själv för att förbättra sin självkänsla. Här kommer några tips: 
 
1. Lura hjärnan att du har bra självkänsla. Sträck på ryggen, bär dina favoritkläder och visa att du är trygg i dig själv (även om du inte är det). På så sätt lurar du hjärnan att du är vacker, vilket kommer resultera i att du till slut kommer att tycka så! 
 
2. Sluta jämför dig med andra! Alla har något de inte gillar hos sig själva. 
 
3. Våga säg att du är vacker. Våga vara nöjd med en bild på dig själv!
 
4. Skriv ner komplimanger du brukar få i en bok, och läs dem när du känner dig nere! 
 
Hur märker man om man har dålig självkänsla?  
Det är väldigt svårt att veta vart gränsen går, men har man så pass jobbigt med sitt utseende att man undviker vissa situationer/ögonkontakt osv, så kan det bero på dålig självkänsla. Jag skulle säga att en dålig självkänsla är när man inte kommer överrens med sin egna kropp, att man inte känner sig nöjd med hur man ser ut. Man kanske väljer luftiga/tighta kläder istället för de man egentligen vill bära. Man kanske undviker att gå på fest för att man känner sig ofin. Att man inte vågar visa sig osminkad. 
 
Det är svårt att vara social när man har dålig självkänsla, hur blir man mer social? 
Man får helt enkelt ta det i små steg. Att träna upp sin självkänsla är inte lätt, och att dessutom behöva vara social kan vara ännu jobbigare. Mitt tips är att umgås med de människor man trivs med, och sedan träffar nya människor tillsammans. Planera ett ämne du vill prata om i förväg eller hitta på roliga saker där man inte behöver sitta mitt emot varandra och prata. Hoppa in i en diskussion med din bästa vän och en person till för att inte behöva prata om saker på egen hand. Ibland kan man tro att man är världens tråkigaste och drygaste människa för att man bara sitter där på en stol och inte vågar prata med människor. Men så länge man är trevlig och hälsar på folket kommer ingen tycka något negativt om dig. 
 
Hur hanterar man kommentarer som påverkar ens självkänsla negativt? 
Hade man haft en bra självkänsla hade inte en elak kommentar påverkat dig huvudtaget. Har man dessvärre inte det får man ta det med en nypa salt. Att tänka att personen som säger denna kommentar är avundsjuk eller själv har väldigt dålig självkänsla. Ett bra sätt att hantera en elak kommentar är att säga "ursäkta mig, men jag älskar mitt utseende och du har ingen talan när det gäller min kropp". När man säger en sådan modig mening så förstärker man sin självkänsla samtidigt som man står upp för sig själv. Man ska inte ta skit!