Emilia Sjödin

Hur jag håller min hy fri från finnar - Steg för steg
 
Go'kväll finaste ni! 
Min hy har varit jättebra de senaste året och jag tänker dela med mig av mina bästa tips för hur man håller huden fri från finnar! Jag har alltid (så länge jag kan minnas) haft torr hy och delvis finnas i perioder. Enda sedan jag började med en ordentlig hudvårdsrutin så försvann min torra hy och blev återfuktad. Jag har dessutom "aldrig" finnar nu för tiden, vilket är sjukt bra! 
 
Här är mina tips på produkter jag använder för att få min hy så fräsch och återfuktad som möjligt! Har ni några tips får ni jättegärna lämna en kommentar. Nu kör vi! 
 
 Skrubb/ Ansiktsvatten/ Återfuktande kräm
 
Steg 1: Varje morgon när jag vaknar tvättar jag ansiktet som man ska göra. Därefter häller jag ansiktsvatten från Naobay på en bomullspad och applicerar i hela ansiktet. 
 
Steg 2: Efter ansiktsvatten använder jag min återfuktande kräm (också från Naobay) och återfuktar hela ansiktet.
 
Dessa två steg gör jag alltid morgon och kväll.  
 
Steg 3: En gång i veckan skrubbar jag även hela mitt ansikte med Naobays moisturizing peeling för att få bort gamla hudrester och för att huden ska kännas len och fräsch. Enklast är att förvara skrubben i duschen då man lättast kommer ihåg att skrubba ansiktet när man exempelvis väntar på att balsamet ska sitta i håret. 
 
 
Steg 4: Efter en hel dag med smink är det superviktigt att tvätta bort sitt smink! Jag sover sällan med smink då jag vet att jag kommer vakna upp med en finne i pannan om jag inte sover med ett nytvättat ansikte. För att ta bort mitt smink använder jag Lumene's Bright Touch Refreshing Cleansing Foam som funkar för alla hudtyper. Jag måste säga att denna produkt är så mycket bättre än sminkservetter, dessutom billigare! 
 
Steg 5: Återigen använder jag mitt ansiktsvatten och återfuktande kräm efter kvällens sminkborttagning. 
 
 
 
Steg 6: Ungefär en gång i veckan använder jag The Body Shop's British Rose Fresh Plumping Mask som ska ge massor av återfukting. 
 
Övriga tips för att hålla huden fräsch: 
  • Byt ofta örngott! Fett från hår och hudrester samlas i örngottet, vilket bidrar till finnar. 
  • Rör inte ditt ansikte, jag vet det låter helt omöjligt men ni som använder smink vet att man helst inte vill röra sitt ansikte, till slut vänjer man sig. Fettet från dina fingrar ska inte vara i ditt ansikte och speciellt inte om du redan har en finne i ansiktet. Rör du en finne med fett på fingrarna bidrar det till att fler finnar dyker upp. 
  • Sov med håret i en fläta ! Fett från håret kan även göra att finnar i speciellt pannan, uppstår. 
 
Ett steg för steg-inlägg om min hårrutin kommer upp på lördag! Håll ut. Puss och kram!