Emilia Sjödin

Nyårslöften/mål 2017! Vad klarade jag?
Hej min fina! 
Det här inlägget har jag varit taggad på att göra länge. Idag ska vi prata om NYÅRSLÖFTEN! Jag är inte den personen som sätter höga mål eftersom jag aldrig kommer ta tag i sådana mål, det lägger för mycket press för mig. År 2017 satsade jag på mål som jag kände att jag kunde uppfylla, mål som i praktiken är väldigt lätta, men för mig psykiskt väldigt jobbiga. Jag satt mål som fick mig att utmana mig själv och gå utanför det jag är bekväm med. I efterhand kan jag säga att jag är sjukt glad att jag satt dessa nyårsmål, jag har definitivt utmanat mig själv och delvis fått bort vissa rädslor. 
 
Dessa nyårslöften/mål hade jag 2017: 
 
1. Tanka min bil på fler ställen än i ******. 
Jag har haft körkort i två år, men i början tyckte jag det var sjukt jobbigt att befinna mig i trafiken. Jag hatade att folk skulle se mig på vägarna eller se mig när jag tankade. När jag tänker tillbaka så tycker jag den här punkten är fånig, men det var någonting jag tyckte var jobbigt i början av året. Jag har klarat av att tanka bilen på fler ställen än i *****, men dock på bara två andra ställen.
 
2. Börja umgås med fler vänner. 
Som jag nämde i mitt tidigare inlägg så hade jag sjukt mycket ångest över att mina vänner flyttade ifrån Falun. Därför bestämde jag mig för att umgås med fler gamla vänner men även träffa nya. Jag gick en modevisning och träffade supersnälla tjejer, jag började umgås med en av mina närmaste vänner som jag inte alls träffade särskilt ofta. Dessutom umgicks jag otroligt mycket med mina bröder och såhär bra relation som vi har idag har vi nog aldrig haft. Jag började universitetet i Umeå och fick supermånga vänner! Är så glad för det <3. 
 
3. Prata med en psykolog. 
Att prata med en psykolog var egentligen något som jag ville prioritera, men det blev aldrig av. Har under tidigare år pratat med flera olika kuratorer men alla har slutat, vilket har gjort att jag upprepande gånger för berätta samma historia för nya människor, vilket tar väldigt mycket på krafterna och energi. Att prata med en psykolog är något jag ska försöka ta tag i 2018. 

4. Tänka mer positivt. 
Mina nya vänner i Umeå ser mig nog som en positiv människa, men jag kan lova att mina närmaste barndomsvänner inte skulle säga samma sak. Jag kan garanterat säga att jag har blivit mer positiv. Nu när jag har en egen lägenhet så väljer jag att vakna varje dag med positiv energi och göra det bästa av dagen, vilket jag inte gjorde när jag bodde hemma. 

5. Jobba och spara pengar. 
I Januari 2017 fick jag jobb inom förskolan och jobbade där enda tills sommaren. Under sommaren fick jag ett sommarjobb på tempo. Jag sparade mycket pengar vilket jag är väldigt glad för idag då dessa pengar behövs. 

6. Ställa mig i bostadskö. 
Har ställt mig i både bostadskö i Falun och i Umeå. 

7. Söka en utbildning om jag inte har en bättre idé. 
Jag sökte till Umeås universitet med inriktningen digital medieproduktion. 

8. Ta tag i min hälsa. 
När jag skriver hälsa så syftar jag på mitt mående och inte träning och kost. Jag bestämde mig för att bli gladare och tryggare i mig själv vilket jag stolt kan säga att jag är. 

9. Fota mer. 
Åh vad surt att jag inte klarade denna punkt. Jag älskar att fota och har alltid gjort. Men motivationen har inte funnits där. Jag fotade mycket mer 2016 än 2017 tyvärr... 

10. Slappna av/stressa mindre. 
Jag har blivit mycket mer chill och jag bryr mig inte så mycket om småsaker längre. Ett tips till alla er som känner er stressade, sätt upp en dag i veckan då ni är helt fria från både plugg och annat. Jag är alltid ledig varje söndag och kan inte ens tänka mig att plugga då. 

11. Betala parkering med kort istället för mynt. 
Den här punkten är också supertöntig, men ja jag tyckte det var jobbigt att betala bilparkering med kort eftersom jag aldrig hade gjort det tidigare. Men när jag väl betalade med kort så var problemet borta, hur enkelt som helst ju. Men ni ser ju hur nojig jag är över småsaker, hehe. 

12. Bli en morgonmänniska. 
De få gångerna jag har sovit länge är när jag är bakis. Annars försöker jag alltid gå upp senast 09. Tycker faktiskt att jag har lyckats med denna punkt. 

13. Åka tåg till Filippa i Uppsala. 
En av mina största rädslor var att åka tåg, speciellt själv. Jag var supernervös och spydde första gången jag åkte till min kompis Nanna i Umeå. Men nu när jag bor i Umeå har jag vant mig att åka tåg och nu är min rädsla över. Dock vågar jag inte åka tåg själv om massa byten är inräknade, det skrämmer mig. Men jag har åkt tåg till Filippa i Uppsala så denna punkt är avklarad. 

14. Hälsa på Nanna i Umeå. 
Har hälsat på Nanna många gånger i Umeå, vi bor ju grannar nu. Det kunde jag inte ana för ett år sedan. 

15. Säga ja mer ofta. 
Har sagt ja till så mycket som fått mig att känna ångest, men jag är glad att jag gjorde det för nu träffar jag människor jag aldrig skulle träffat tidigare, jag utsätter mig för "jobbiga" situationer istället för att undvika dem. 

16 Köpa en ny kamera. 
Rackarns... Jag får köpa en ny kamera detta år istället. 

17. Åka på en road trip. 
Gills det att åka bil med min kompis från Falun till Umeå, jag tror det var?

18. Läsa en bok. 
Jag läste boken "Ibland mår jag inte så bra" av Therése Lindgren. Väldigt bra bok om ni frågar mig! 

19. Skaffa en menskopp. 
Av miljöskäl ville jag skaffa en menskopp, men har dock inte gjort det. 

20. Tälta. 
Älskar att tälta med mina vänner med det blev tyvärr ingen tältning i år. 
 
Av 20 nyårslöften/mål så klarade jag alla utom 5. Det är väl ändå bra? 
Vad hade ni för nyårslöften/mål? Klarade ni dem eller inte? 
Imorgon kommer ett inlägg om mina nya nyårslöften/mål för 2018!