Emilia Sjödin

Styr kameran genom mobilen
 
Hej finisar!
Jag börjar skolan om en timme så det här inlägget får bli kort. Jag blev så besviken när jag insåg att min fjärrutlösare inte passade till min nya kamera, så jag började söka runt på nätet efter en ny. Insåg ganska snabbt att min kamera är smart och kan kopplas till min mobil genom kamerans egna wifi. Jag parkopplade därför min mobil med kameran och laddade hem appen Camera connect. Genom denna app kan jag alltså föra över bilder direkt till mobilen från kameran, men jag kan dessutom fota i live view genom mobilen. För att förtydliga så kan jag alltså ställa fokus, ändra ljusinställningar direkt i mobilen och då sker det samtidigt en ändring i kameran, hur coolt? 
 
Som ni ser på tredje bilden så klickar jag på avtryckaren vilket gör att kameran tar kortet. Det är underlättar så sjukt mycket, särskilt vid självporträtt. Hur smidigt är det inte att endast behöva ställa sig framför kameran och sedan göra alla ljusinställningar samt fokus direkt från mobilen så man slipper springa fram och tillbaka till kameran hela tiden? Här under ser ni en skärmdump från appen. Som ni ser kan man göra både inställningar i fotoläge och filmläge.