Emilia Sjödin

Tips för er som börjar gymnasiet
 
Hej finaste ni! Idag gör jag ett efterfrågat inlägg, skoltips för gymnasiet! 
 
Tips 1 - När man börjar i gymnasiet är man mycket friare än var man var på högstadiet, alltså ingen kommer tjata på dig att lämna in uppgifter. Så mitt tips är att skaffa en kalender! Jag hade inte klarat mig utan en kalender kan jag säga er. Där kan ni skriva upp när ni ska plugga samt när ni har prov/inlämningsuppgifter. Ni kan också skriva i roliga saker som kommer framöver så ni inte endast ser jobbiga prov i kalendern. 
 
Tips 2 - Här kommer nog det viktigaste tipset. Det är superviktigt att hitta på roliga saker med sina vänner.  Jag gick en plugglinje (samhäll) och för att få bra betyg var man tvungen att lägga extremt mycket tid på plugget. Man övervägde att att plugga istället för att träffa sina vänner. Eller om man viste att man skulle plugga men inte orkade så valde man ändå att ligga hemma på sängen och kolla på film istället för att träffa sina vänner, för att det kändes bättre, förstår ni? Men jag ångrar mig jättemycket att jag inte umgicks så mycket med mina vänner som jag hade kunnat! Hela min gymnasietid tyckte jag var rätt tråkig, allt handlade verkligen om skolan. 
 
Tips 3 - Anteckna mycket! Använd så mycket markeringspennor du kan och styck under viktiga saker med olika färger, det gör pluggningen så mycket enklare och roligare. 
 
Tips 4 -  Ha minst en dag i veckan då du bara sitter och pluggar. Skriv en uppsats, ta en halvtimmes paus, fortsätt skriv och sedan läser du genom uppsatsen dagen efter för att se om allt är sammanhängade. Man brukar ha ett mycket bättre flöde/röd tråd när man skriver en uppsats på en och samma dag. Dessutom så kan du umgås med dina vänner efter skolan då du vet att du ändå kommer att plugga på din "pluggdag". 
 
Tips 5 - Är det en sak jag har lärt mig under gymnasiet så är det att vara med de vänner som ger dig energi istället för att de bara ta din energi. Va med de som är positiva och gör så du kommer ha en rolig tid i skolan!
 
Tips 6 -  Välj en linje/inrikting som du brinner för! Varför ska inte skolgången innehålla dina intressen? Visst, du kanske väljer en inrikting som ger dig mer "poäng" eller är bättre för framtiden, men vad spelar det för roll? Du vill väl ändå arbeta med det du brinner för? Så kör hårt! 
 
Tips 7 - Försök prata med alla i klassen! I min klass blev det grupperingar redan från första dagen i skolan. När man väl hamnar i en grupp är det svårt att byta. Så försök prata med alla i klassen så ni får en bra sammanhållning samt vågar ha redovisningar inför klassen osv. Det fanns många i min klass jag gärna ville vara kompis med, men det gick inte då det var så starka grupperingar, förstår ni? 
 
Tips 8 -  Fjäska inte för läraren! Detta kanske funkade väldigt bra när du gick i högstadiet, men nu har lärarna så pass mycket att göra att de nästan bli irriterad på dig om du stannar kvar efter lektionens slut och försöker fjäska. Lärarna vill också ha rast. Det räcker med att du är trevlig och är uppmärksam på lektionen så får du bra betyg och blir omtyckt ändå! 
 
Tips 9 -  Mimers brunn kommer vara din bästa vän, haha! Har ni svårt att komma på hur ni ska börja en uppsats så kan ni ta inspiration från mimers brunn där vanliga elever lägger upp sitt arbete på webben. 
 
Tips 10 - Jämför dig inte med andra! Det här hade jag jättestora problem med. Jag gick hos en psykolog i början av gymnaisetiden då jag delvis pratade om hur man slutade jämföra sig med andra. Det man måste förstå är att de alltid kommer att finnas någon som är bättre, oavsett vad. Det jag fick lära mig, var att jag inte svarade när någon frågade hur det gick på provet. Jag kunde säga att det gick bra, men om någon frågade vad jag fick för betyg så sa jag att jag inte ville svara på det. Jag är en tjej som alltid har fått bra betyg i skolan, så om jag vet att någon har fått bättre betyg än mig, mådde jag dåligt, haha. Så jag sa faktiskt till mina vänner att jag inte ville veta vad de fick för betyg på deras prov/uppgifter. Och det funkade väldigt bra! 
 
Har ni några skoltips så får ni jättegärna lämna en kommentar! 
 
#1 - Tovegranfeldt

superbra inlägg, jättebra tips!

Svar: Tack ! :)
Emilia Sjödin