Emilia Sjödin

Så sköter jag mitt hår - Steg för steg + Tips
 
Här kommer ännu ett steg för steg-inlägg! Jag hoppas det uppskattas. I det här inlägget ska vi prata om hår. Mitt hår har väldigt bra kvalité om jag får säga det själv. Jag har alltid haft långt och tjockt hår. Jag klipper mitt hår två gånger per år, brukar inte få särskilt slitet hår då jag tar hand om mitt hår bra. 
 
Återigen, har ni några tips på hur man tar hand om håret eller om ni har produkter att tipsa om så lämna en kommentar! Nu kör vi! 
 Steg 1. Hårvårdsrutiner börjar självfallet i duschen. Jag använder en hårvårdsserie från Maria Nila, Head & Hair Heal Shampo och balsam. Det är alltså ett lite dyrare märke med väldigt bra och skonsamt för håret. Dessa ger även skydd för solen, hur bra? Jag hatar när mitt hår solbleks, haha. Dessa innehåller inga parabener eller sulfater. Produkterna är även cruelty free, vilket är sjukt bra! 
 
Steg 2: Jag försöker alltid låta håret självtorka. Använder jag hårblåsen är jag noga med att använda kall luft istället för varm för att slita så lite som möjligt på håret. 
 
Steg 3: Om jag ska blåsa håret använder jag alltid värmeskydd. Mitt värmeskydd är från Maria Nila och det är verkligen den bästa jag har testat. Det känns verkligen att håret blir skyddat. Även om jag inte blåser mitt hår brukar jag kunna ha i värmeskydd för att skydda håret från solstårlar eller plattänger. Ha i baktanke att jag sällan använder värme på mitt hår. 
 
Steg 4: Efter dusch eller föning använder jag min Moroccanoil i längderna och topparna. Mestadels använder jag olja för att göra håret mjukare. Håret är dött och därför kan man inte påverka hårets kvalitet. 
 
 
Steg 5: Jag försöker duscha mitt hår så sällan som möjligt. Att duscha håret är inte bra för hårets kvalitet. Ibland när mitt hår känns trassligt eller ofräscht brukar jag kunna ha i Schwarzkopf's Total Repair, vilket är en balsamspray. Den luktar supergott och håret blir superlätt att kamma ut! 
 
Det var allt jag gör med mitt hår, hur gör ni med erat? 
 
Här kommer några övriga tips att tänka på: 
  • Vid föning av hår ska man alltid blåsa medhårs. Vänd aldrig huvudet upp och ner och blås direkt i hårbotten.
  • Använd en skonsam hårborste! Jag använder en svinborste vilket är skonsamt för håret samt gör håret glansigare och finare. 
  • Att sova i fläta är jättebra. När man vänder och vrider på sig i sömnen sliter det otroligt mycket på håret. Håret mår bättre av att vara i en fläta under natten. 
  • Borsta aldrig ditt hår när det är blött. blött hår är extra elastiskt, vilket gör att du sliter sönder ditt hår. Använd en bredtandad kam om du måste kamma håret, annars vänta tills håret är torrt.  
  • Borsta alltid topparna först! Det blir inget trassel! 
Puss och kram!