Emilia Sjödin

Mina 10 bästa poseringstips!
 
Godkväll mina fina! 
I det här inlägget tänker jag dela med mig av mina bästa poseringstips. Nu säger jag inte att jag är jätteduktig på att posera framför kameran, jag är oftast bara glad och ler som en tok. Däremot vet jag vad man ska tänka på under fotograferingen för att göra bilderna snyggare och mer behagligare att titta på, det underlättar även senare i redigeringen. Kom ihåg, man poserar inte bara med ansiktet utan med heeeela kroppen. 
 
Här kommer mina bästa poseringstips!
 
  • Den typiska skolfotoposen. Minns ni när man i skolan skulle fota individuella bilder och man alltid satt så jädrans stelt på en stol då man skulle sträcka på ryggen, men axlarna skulle vara nedåt och näsan lite vinklad åt ett håll? Jag kommer ihåg att man kände sig så dumt eftersom hela situationen kändes så ful och stel. Men sanningen är den att man ser som mest avslapnad ut när axlarna är tryckta nedåt och samtidigt framhäver man även sin hals. En lång hals är nästan något jag alltid försöker få fram på mina bilder. Att näsan ska vara riktad åt ett håll tror jag mer handlar om att ansiktet inte ska bli platt om man fotar direkt framifrån. Snyggast är alltid att placera modellen i 45 graders vinkel. 
 
  • Spetsa alltid tårna. Okej hörni, fötter är väl nästan alltid fula? Eller är det bara jag som tycker det? Oavsett vad så ser fötter alltid bäst ut på bild när dem är spända/spetsiga. En spetsig fot gör även att modellen ser längre ut. 
 
  • Håll huvudet högt! Jag får känslan av att ansiktsdragen blir tydligare och stramare om man håller huvudet högt. Att man framhäver käkbenen och hakan, halsen och möjligtvis nyckelbenen också. 
 
  • Vilket ben/arm gör du en pose med? Sitter du exempelvis på marken och får för dig att böja ett av benen, välj då att böja benet NÄRMAST kameran. Böjer du ett ben eller arm som är långt ifrån kameran så är risken att det ser ut som att kroppsdelen försvinner, som exempelvis min arm på bilden ovan där jag står upp. Vart tog min arm vägen? 
 
  • Markera midjan! Det är såå sååå fint att visa kurvor, och särskilt på bild. Har man exempelvis pösiga kläder på sig så se till att markera midjan med ett skärp eller varför inte posera med händerna på höfterna?
 
  • TÄNK PÅ HANDEN! Här kommer nog mitt allra viktigaste fototips, HANDEN! Vart ska handen vara och hur får man en hand att se fin ut? Ofta när jag redigerar bilder så kan jag välja att inte publicera en bild för att just handen ser väldigt ful ut. Blodådror kanske syns väldigt väl eller knogarna kanske sticker ut för mycket, eller så ser handen bara allmänt spänd och hård ut. Oftast när jag fotar någon annan så ber jag modellen att byta pose med handen flera gånger bara för att se när handen ser som mest avslappnad ut. En ful hand mot ansiktet kan förstöra en hel bild. ANVÄND MJUKA RÖRELSER MED HANDEN! 
 
  • Håret bakom axeln! Låt axeln närmast kameran synas. Lägg håret bakom axeln så att din hals framhävs. Att ha håret framåt kan vara superfint men låt inte håret täcka axlarna för då ser halsen kort ut samt att ansiktsdragen kan bli mindre synliga och döljas med skugga från håret. 
 
  • Rör inte omgivningen. Tro mig, man ser omgivningen ändå. Bara för att det står en stolpe någonstans så behöver man inte röra vid den. Tänk er bilden ovan där jag står upp om jag helt plötsligt skulle posera mot dörren, det skulle ju förstöra hela bilden, haha! 
 
  • (Kanske ett tips för fotografen). Fotar du någon så se till att modellen kollar in i bild och inte ur bild. Låt modellen vara riktad mot det tomma utrymmet. Placerar du en modell i mitten av bilden så spelar inte blicken så stor roll. Men fotar du enligt tredjedelsregeln så är det smartast att modellen kollar mot de andra två tredjedelarna. För att förenkla, ställer du en modell på höger sida i bilden, be modellen kolla åt vänster (ditt vänster). Återigen kan vi kolla på bilden där jag står upp. Tänk om jag var vriden åt andra hållet, det hade ju sett så konstigt ut, som att jag är påväg någonstans och inte vill vara med på bild. 
 
  • Lyft på ögonbrynen och le mer. Att lyfta pyttelite på ögonbrynen gör att du ser mer vaken ut. Överdriv även ditt leende. Har ni någon gång bett en kompis fota en gruppbild och sedan när man får se på bilden så ser man inte alls glad ut fastän man log? Överdriv ditt leende så ska du se att du kommer se naturligt glad ut. 
 
Det här var mina poseringstips för ikväll, hoppas ni har lärt er något nytt och att ni tyckte detta var intressant. Har ni några poseringstips så skulle jag bli superglad om ni ville lämna en kommentar. Hoppas ni mår toppen så syns vi snart igen. 
 
KRAMAR!