Emilia Sjödin

Årsresume 2018
Hej finaste ni! 
Nu är det äntligen dags för mig att summera året som varit, vilket jag gör varje år. Jag läste igenom min resume för 2017 och såg att året började på botten men att hösten blev superbra. Jag trodde aldrig jag skulle må sämre än vad jag gjorde i starten av 2017, men 2018 tar hem vinsten för att vara ett av mina allra värsta år någonsin, samtidigt som det har varit ett av de bästa. 
 
Jag börjar berätta om det jobbiga så vi har det tråkiga överstökat: 
 
2018 har gett mig förståelse för hur jag ska hantera förändringar. Jag har aldrig tidigare i mitt liv upplevt känslan av hur fysiskt ont det gör i hjärtat av att säga hejdå till någon man är störtkär i, och inte för att kärleken på något vis tagit slut, utan för att tidpunkten varit fel. Men nu har jag upplevt det och jag har aldrig varit så sårbar i hela mitt liv. Jag tänker inte gå in på detaljer (ni kan gå tillbaka i mitt arkiv), men året har varit full med panikattacker och långvariga hjärtklappningar. Jag har trott att det varit något fel på mig, men genom att gå igenom en hjärtesorg så sökte jag upp en kurator som har lärt mig mycket om hur/varför jag reagerar starkt i jobbiga situationer och det grundar sig i min sorg efter min mamma. Jag klarar inte av förändringar och särskilt inte när jag måste säga hejdå till människor som jag vill ha nära.
 
Jag har lärt min kropp att reagera starkt på förändringar, vilket resulterar i en panikattack. Jag är glad över att början på året var skitjobbig, för det har lett till att jag har en förståelse för hur jag fungerar och hur jag ska jobba med mina känslor när det gäller förändringar i mitt liv. 
 
...När det började närma sig sommaren så lämnade jag det jobbiga bakom mig och började blicka framåt. Jag umgicks med mycket vänner och gick på sjukt roliga fester. Brännbollsyran kom och min flirt med Erik började sakta men säkert träda fram. Sommaren kom och jag fick äntligen slappna av och bara befinna mig hemma i Dalarna och umgås med mina närmsta vänner och familj. Jag fick även en ny lägenhet i Umeå, vilket gjorde att jag äntligen kunde lämna den ångestladdade lägenheten som jag fått alla mina panikattacker i och flytta in i en ny och fräsch lägenhet där jag kunde få en nystart. 
 
Hösten kom och jag såg fram emot att träffa nya människor i DMP samt att nolla in de nya ettorna. Nollningen var däremot väldigt jobbig för mig, samtidigt som jag hade väldigt kul. Efter nollningen började flirten med Erik bli starkare och starkare och tillslut umgicks vi varje kväll. Allt gick så snabbt och helt plötsligt var jag superkär i honom. Jag var lite rädd för att bli kär igen, men jag kunde inte släppa tanken av att han fick mig att må så bra och skratta konstant. Tiden flög förbi och helt plötsligt hade jag pojkvän, hade träffat hans föräldrar och nu går jag runt och är lycklig hela tiden. 
 
Året började på botten men fasiken så bra slutet på året blev! Imorgon får jag träffa Erik igen och jag känner hur nervositeten och pirret smyger sig på. Haha, jag är så glad just nu! 
 
Nu kikar vi på bilder! Vad mer har hänt?
  
 
Jag har lärt mig att fota så sjukt mycket bättre, både att fota mig själv och andra människor. Jag har dessutom ökat mitt intresse för foto då jag även lärt mig Photoshop och Lightroom. Eller vad tycker ni, tycker ni att mina bilder har blivit bättre det här året? 
 
 
Jag har umgåtts med så mycket vänner, och särskilt klassen i stora klungor, så kul! 
 
 
Mina vänner älskar att fixa massa drickar med gott tillbehör. Jag klagar verkligen inte över att vara deras vän! 
 
 
 
Jag har träffat så många nya människor det här året och jag har aldrig känt att jag någonsin har haft såhär många nära vänner! Jag är så glad och tacksam. 
 
 
Firade midsommar med mina allra bästa vänner! 
 
 Mysiga vintrar!

 
Roliga saker att minnas från detta år: 
 
* Jag brände upp soffan i min andrahandslägenhet. 
 
* Jag skämde ut mig på min redovisning inför externa företag då jag råkade visa upp en festbild (fylla, skumparty och bikiniklädda brudar) på mig och mina vänner inför ALLA. 
 
* Jag fick uppleva en lucid dream. 
 
* Jag gick igenom en bro mitt i skogen helt själv och fastnade, hahahaha. 
 
 
Jag önskar er alla en god fortsättning på dethär året! Har ni upplevt något extra kul 2018 så får ni jättegärna lämna en kommentar. 
KRAMAR! 
#1 - Angelica Wåhlin

Det gör mig glad att höra att sista halvåret av 2018 iallafall verkar ha varit bra <3