Emilia Sjödin

Ingen härlig jul
Hallå där! Är du den personen som är lyckligt lottad att älska julen så kanske inte detta inlägget är något för dig. Jag hoppas du får en riktigt trevlig jul så syns vi senare i ett annat inlägg. Jag hoppas även det kommer någon snö annars få vi börja klippa gräset som en jultradition haha. 
 
Läser ni vidare så antar jag att ni är nyfikna eller för att ni är precis som mig, ingen riktig julmänniska. Jag önskar jag vore det eftersom julen alltid har varit en mysig och rolig tradition. Enda sedan jag var liten har jag varit bortskämd på julafton. Jag har byggt massa berg av mina julklappar, pyntat julgranen till den finaste och jag har alltid firat julen med min släkt, vartannat år hos min släkt på mammas sida och vartannat år hos släkten på pappas sida. 
 
Men det var något som hände som gjorde att min jul inte är detsamma längre. Så fort jag tittar på Facbook eller Instagram och ser att mina vänner önska alla en god jul eller bilder på fina julgranar så faller mina tårar. Jag som är en familjekär människa som älskar att umgås med min släkt är ur funktion om jag kan säga så. Helst önskar jag att jag kunde sova förbi julen. Jag har köpt julklappar, jag har julbakat och jag har pyntat mitt rum med julstake och fina julgardiner i hopp om att julen ska bli bra i år. Jag blev väldigt besviken när jag frågade pappa om när vi skulle sätta upp julgranen. Svaret jag fick var att vi inte skulle ha en julgran. Jag blir så besviken och ledsen även när det inte är en big deal. Tydligen så hade vi varken tid eller plats för en julgran och dessutom hade vi ingen förra året. Jag hade sett fram emot att pynta julgranen och skryta för min pojkvän att han aldrig hade sett en finare julgran. Jag skulle pyntat den precis som mamma gjorde, hänga upp alla våra fina julkulor utom de gula eftersom mamma inte tyckte de passade in. Jag skulle hänga fint glitter enda från toppen som skulle hänga ner till marken. Jag ville lägga mina fina julklappar under julgranen men istället får dem ligga inne på mitt skrivbord, inte direkt någon julkänsla. Det är småsaker jag hakar upp mig på. Jag blir alltid irriterad och känslig när det gäller förändringar, jag kanske är töntig och överreagerar men det är så det är. 
 
De senaste tre åren har vi firat jul utan min mamma, och nu ska det bli fjärde året. Det är så otroligt tråkigt att traditioner ändras för att en familjemedlem går bort. Jag blir förvirrad och stressad över hur jag ska fira min jul. Jag vill fira min jul som jag alltid gör men jag vet att det aldrig kommer att bli en riktigt härlig jul ingen. Julen ska firas med släkt och vänner, ellerhur? Främst tycker jag att det är viktigast att hela familjen är samlad och såklart äre det som ställer till det. Mina syskon ska åka hem till min morfar och fira jul där. Min pappa ska fira jul med Karin och väljer att stanna hemma. Men vart ska jag ta vägen? Jag vill ju fira julen med hela familjen. Det jag blir mest irriterad över att alla redan bestämmer sig för vart de ska ta vägen utan att planera med varandra. Jag känner alltid att jag hamnar i kläm. 
 
Jag känner dessutom att jag vill strunta i julen eller att jag firar den hos min pojkvän istället, men han verkar inte vara så engagerad. Det är inge roligt att fira jul någonstans om man känner sig tvingad till det och därför känner jag mest att julen bara förstör. Jag vet att jag kommer fira jul med hela min familj två dagar efter jul men det är inte så jag vill ha det. Det är ju själva julafton som är speciell. 
 
Förra året på julfaton fick jag sitta själv hemma på kvällen och kolla på tomten är far till alla barnen medan resten av min familj hade åkt till vänner. Så jag satt helt för mig själv och deppade. I år blir jag ledsen med tanke på att hela min familj inte kommer gå tillsammans upp till mamma och mormors grav och ge dem fina julblommor. Jag kommer antagligen gå och köpa blommor helt själv och gå till gravarna med några i från släkten. Jag blir bara så besviken. Mamma betyder verkligen allt för mig och hade hon vart kvar i dag hade vi aldrig haft några konflikter i släkten och allt hade sett ut precis som förr. 
 
Julafton ska vara ett tillfälle då vi alla njuter av varandras sällskap, då alla ska ha trevligt och mysigt tillsammans. Men julen har fått en helt annan bild i mitt huvud. - Att vara splittrad från familjen. 
 
Sorgligt. 
 
#1 - j<3

ja det är verkligen tråkigt när de blir så här i släkten och mycket förändringar men du kan alltid höra av dig till mig så kan vi åka nån stans och prata och du får ta ut alla dina känslor med mig och över mig! jag finns alltid här för dig älskade kusse! puss&kramar<3

Svar: Jo det är ju så, tack så jättemycket Jessica! Puss och kram <3
Emilia Sjödin

#2 - Maria Linnea

Oj vad jag inte vet vad jag ska skriva, jag kommenterar sällan, men nu känner jag helt enkelt att det ska göras. Jag hoppas att du hade en fin jul i alla fall, om du inte redan berättat detta till alla i din familj/släkt så tycker jag verkligen att du ska göra det, ingen ska behöva känna såhär dagen före julafton, kram!

Svar: Tack så jättemycket! Min jul blev faktiskt bättre än förväntat. Jag har pratat med mina syskon och vi ska försöka göra nästa jul mer planerad och bättre! Men som sagt om inte alla kan vistas tillsammans i min släkt så blir det lätt så att man delar upp sig och firar högtider på olika platser, tyvärr. Kram på dig och hoppas din jul har varit bra! :)
Emilia Sjödin