Emilia Sjödin

Sex saker som får mig att må bra
Hej mina fina! 
Uppdateringen har varit fruktansvärt dålig denna vecka men det beror på att jag inte har mått så bra. Det värsta jag vet är att må dåligt, ni vet den där ångesten. För att undvika ångesten så brukar jag alltid sysselsätta mig, för när jag inte har några planer så kommer alla tankar till mig och då kan jag bryta ihop. Tidigare i veckan hade jag sjukt mycket jag skulle göra, för att jag inte ville övertänka situationer. När jag sedan skulle ställa mig och diska så blev det en tyst och tråkig stund vilket gjorde att jag fick jobbiga tankar i skallen, som resulterade i att jag bröt ut i gråt. Jag tycker det är så läskigt att jag inte klarar av att vara ensam för då kommer alltid negativa tankar till mig. Jag brukar säga att jag är rastlös och alltid vill hitta på saker, för att jag inte vill vara uttråkad. Men det hela handlar nog mer om att jag är rädd för mina egna känslor och tankar.
 
Nu kanske ni tycker att jag borde gå och prata med någon professionell men jag vet att det problemet jag har just nu kommer lägga sig med tiden. Jag är inne i en slags bearbetningsprocess. 
 
Men, det värsta jag vet är att må dåligt. Har man varit så långt ner på botten man kan komma så är man livrädd för att hamna där igen. Därför tänker jag nu ge er mina bästa tips på saker som iallfall får mig att må bra/bättre! 
 
Tips 1 
För att må bra krävs det att man vågar släppa ut sina känslor och prata om det som tynger en. Därför är det sjukt bra att gråta. Jag brukar vara ganska bestämt och tänka att jag ska göra allt för att få mig själv att må bra. Men innan jag ska må bra behöver jag få ha den där kvällen då jag bara sitter och lyssnar på deppmusik och gråter ur mig alla känslor. Man mår så sjukt mycket bättre efteråt! Dagen därpå när jag vaknar så tar jag tag i mitt liv, tänker positiva tankar och börjar med resterande av tipsen nedan. 
 
Tips 2
Tänk dig att du vaknar på morgonen. Du kikar ut genom fönstret och det är mulet och tråkigt väder. Du börjar skolan/jobbet om en timme och du är dödtrött och orkar knappt fixa frukost för att du inte är hungrig och motivationen till att fräscha till sig finns inte där eftersom vädret får dig att bli opepp på dagen. 
 
Gör såhär istället: 
Bli en morgonmänniska. Gå upp minst två timmar innan du börjar skolan/jobbet. När du ser det tråkiga mulna vädret så startar du istället en skön spotifylista som fyller på din energi. Du kan fortfarande inte äta frukost så tidigt på morgonen så du gör istället ordning en kopp kaffe, sätter dig i soffan och kollar på nyhetsmorgon. Du känner ingen stress att skynda dig att bli klar på morgonen eftersom du har en hel timme till att fördröja. Efter kaffet kan man sitta framför sin spegel, lyssna på glad musik och bara lägga fokus på sig själv och sminka sig väldigt långsamt. Det är nog det bästa jag vet. Att bara se sig själv i spegeln och fixa till sig själv. Jag tror det kan bidra till bättre självkänsla, att bara sitta framför spegeln en längre tid varje dag liksom. När man sminkat sig klart så blir man helt plötsligt hungrig och då kan jag äta en riktigt bra frukost istället för en tugga av en macka som jag annars hade ätit, eftersom jag inte är hungrig direkt på morgonen. Det är viktigt att dagen får en bra start, för då blir resten av dagen så mycket lättare, jag lovar! 
 
Tips 3 
Dansa på morgonen. Jag har hört att om man dansar på morgonen så blir man sjukt glad. Nu menar jag inte att man ska gå på ett danspass. Jag antar att man lurar kroppen att man är gladare än vad man kanske är. Tänk vad mysigt att gå runt på morgonen i sin morgonrock, man har kaffe i handen, lyssnar på peppigmusik och så smådansar man. Myyys ju. 
 
Tips 4
Ta promenader, frisk luft är så viktigt! Dessutom är det jättebra att rensa tankar när man är ute och går. Jag nämde tidigare att jag inte gillar att vara själv med mina tankar vilket är lätt hänt när man är ute och går. Därför tycker jag att det funkar väldigt bra att lyssna på partymusik så att man blir peppad. Ni vet när man lyssnar på musik och sedan tror man att man är i en musikvideo helt plötsligt, det är så en bra promenad ska vara! 
 
 
Tips 5 
Nästa tips är att lägga energi på rätt personer. Det finns många personer där ute som jag gillar fruktansvärt mycket men som kanske tar för mycket energi av mig. För att hindra det så kan man enkelt ta bort notiser från dessa människor i sina sociala medier. Det finns folk som inte förtjänar min energi och ibland är det så sjukt jävla svårt att ta steget och radera människor ur sitt liv, för det är det sista man vill göra men det är det som kommer få mig att må som bäst i längden. Nu när jag skriver detta så känner jag att mitt hjärta ballar ur, för det känns som man ljuger för sig själv. Man raderar en människa som får mig att må så jävla bra men som samtidigt får mig att känna mig som sämst. Den energin jag lägger på den här människan är inte bra för mitt välmående. Hur jobbigt det än är så kommer det vara värt det. Kanske inte just nu men i det långa loppet. Prioritera alltid dig själv och ditt välmående. 
 
Tips 6 
Ta dig tiden till dina intressen oavsett plugg. Jag vet att jag fungerar som bäst när jag får göra någonting roligt innan jag gör något som är skittråkigt. Jag kan gå upp extra tidigt för att fotografera och redigera bilder och blogga. Jag får energi av att göra det jag tycker är roligt. Det värsta som finns är när man ska skriva en tenta eller ha en redovisning i skolan, men tänk om dagen bestod av tre roliga saker och en tråkig sak, vad mycket enklare dagen skulle bli då, ellerhur? Tänk att få gå upp på morgonen och få se detta schema : fota, redovisning, redigera bilder och blogga. Det lät ju inte så farligt om man jämför med endast en redovisning? 
 
Vad är era bästa tips?!