Emilia Sjödin

Min bästa fotografering - Processen + redigering
Hejsan mina fina! Fredagen till ära tänker jag dela med mig av bilderna jag fotade i universitetets fotostudio. Min fina vän Nanna ställde upp som modell och WOW, jag hade inte kunnat hitta ett bättre modell. Genom alla dessa år jag har fotat henne har hon lärt sig en del poseringstips, vilket underlättar så mycket i processen. Många kanske inte tänker på smådetaljer i poseringar, men det finns knep på hur man framhäver sitt snyggaste jag och hur man undviker efterarbetet med att retuschera de delar som inte framhävdes på bästa vis. Vill ni läsa om mina 10 poseringstips kan ni klicka HÄR! 
Bilderna är fotade i studiomiljö med tre studiolampor samt en reflexskärm. Jag tänkte dela med mig av kamerans manuella inställningar eftersom jag vet att det är önskvärt. Först och främst fotar jag med Canon 6D MARKII. Brännvidden på objektivet är 35mm. Jag hade F/14 och exponeringstal 1/50. Iso landade på 1200. 
Jag tror jag har slagit mitt rekord i snyggaste bilden jag någonsin har fotat. Den första bilden är verkligen perfekt, enligt min åsikt. Jag gillar verkligen att det är samma färg på kavajen som på växten. Jag och Nanna sprang ut i korridoren och letade på en stor växt på hjul som vi kunde rulla in i studion. Jag undrar verkligen vad studenterna som pluggade tänkte när två muppar började dra iväg en superstor växt, haha! 
Jag redigerade bilden i enbart Lightroom, eftersom retusch knappt behövdes på denna bild. Jag hade en tanke om att redigera bort grenen i bilden, men av någon anledning så gillade jag den. Jag rådfrågade även min omgivning och de flesta tyckte att den skulle vara kvar. I lightroom har jag endast använt mig av en förinställning som jag tidigare har skapat och sedan har jag bara applicerat lite brus och lyster. Ni vet min kärlek för brusiga bilder, haha <3 
 
Exponeringstid 1/500.   F1.4.    ISO800. 
 
 
Här finner ni också redigering av bilden. Denna bild har jag redigerat i både lightroom och Photoshop. Smådetaljer jag har gjort i Potoshop är att redigera bort ett av löven som dyker upp längst till höger i överkant. Jag har även retuscherat bort några fina linjer och på sista bilden ser ni även att jag har trollat fram lövet i hennes hår, eftersom lövet inte var så charmigt att ha intrasslat i håret. I lightsoom har jag endast gjort ett eget filter för att framhäva hennes färger och hudton. 
 
Det var allt jag tänkte visa er idag! Fler bilder har jag och fler bilder kommer jag att visa er. Jag hoppas ni gillade dessa bilder precis lika mycket som jag gör. Jag är verkligen supernöjd! 
 
Ta hand om er! 
KRAMAR! 
 
 
#1 - Sarah

Fina bilder du har tagit :)

Svar: Tack vad glad jag blir! :)
Emilia Sjödin

#2 - Hemma Hos Felicia

wow, du är så himla duktig!!

Svar: Tack vad glad jag blir! 😃
Emilia Sjödin

#3 - Celine

Älskar dessa bilder! De är verkligen så coola!

Svar: Du anar inte hur glad jag blir! Tack så jättemycket fina du :) <3
Emilia Sjödin

#4 - Linda Jansson - Fashion

Herregud så fina bilder. Kul när det blir så bra👌

Svar: Tusen tack!! 😃👏🏼
Emilia Sjödin