Emilia Sjödin

Fråga om min mamma
Jag har nydligen fått en fråga om hur min mamma dog, alltså av vilken slags cancer. Hon sa även att jag inte behövde berätta om det om jag inte ville det, men den här frågan har kommit upp flera gånger och jag har inte riktigt besvarat på frågan eftersom jag inte har varit riktigt redo för det, jag skrev ett inlägg om det i början av den här bloggen, men då tänkte jag mig inte riktigt för (LÄNK). Det är ofta så att man frågar om vilken slags cancer hon dog av för att man är rädd för sin egna situation d.v.s. om man har någon i sin familj/släkt/vänner som har cancer och man är rädd för hur det kommer gå, och därför frågar ni mig om vilken cancer min mamma dog av för att jämföra, förstår ni? Men nu kanske jag har fel, det kanske inte alls är så huvudtaget, utan ni kanske bara vill veta?
Men jag tänker faktiskt berätta vad min mamma dog av, men känner ni att ni tycker det blir obehagligt är det bara att sluta läsa. 

Min mammas cancer-process varade under en väldigt lång tid, det började när jag gick i sexan (ungefär fyra år sedan) då min mamma fick beskedet att hon hade fått en tumör (alltså cancer) i bröstet, alltså bröstcancer - Men var inte rädda, bröstcancer är det bästa (har jag för mig?) cancern du kan få eftersom den är lätt att ta bort, känner ni någon som har bröstcancer så ska ni vara väldigt possitva eftersom läkarna är så pass kunniga och duktiga när det gäller just bröstcancer, jag har läst att prostatacancer också är väldigt god (positiv), när man jämför med andra cancersjukdomar, men det ror ju självklart på hur det sitter och hur pass allvarlig situationen är. 
 
Jag kommer inte ihåg så jättemycket när det gäller år och datum så jag slog upp min bok där jag skrev om situationerna samtidigt som sakerna hände. Min mamma hade alltså bröstcancer i ungefär ett halvår sedan blev hon friskförklarad. Men mellan den 7-9:de december 2010 så kom det tillbaka, alltså min mamma fick inte tillbaka bröstcancern utan man upptäckte att mamma hade fått en metatas (alltså en spridning av cancern) i hjärnan, vilket gjorde situationen mycket svårare. Min mamma gick runt med metastasen i hjärnan i ungefär ett år, lite mer, och jag fick ett besked om att cancern inte skulle gå att bota. Min mamma fick nog veta att hon fick leva med cancern medan jag och min famlj fick beskedet att hon inte hade lång tid kvar att leva, vilket var jättejobbigt. Man såg hur mamma höll hoppet uppe och att hon sa att hon skulle klara av det här, vilket hon var säker på, medan jag fick stå brevid henne och peppa henne även fast jag visste hur det egentligen låg till. 
 
Cancerspridningen tog alltså min mammas liv, inte själva bröstcancern. Ni måste förstå att man inte kan göra stora opperationer när det gäller hjärnan, på slutet blev min mamma så pass glömsk att hon glömde bort i vissa stunder vem jag var, hon började se spöken och allt blev bara mycket läskigare. Min mamma var liksom inte min mamma i slutet..
Det läkarna kunde göra var att förminska cancern men det gick inte att få bort helt, det satt liksom på fel ställe för att få bort hela cancern. 
Vissa har otur och vissa har turen att klara kampen! Men var inte rädda nu, det var så här det såg ut för min mamma men det måste självklart inte vara det samma för era nära och kära. 
Så mycket som ni har peppat mig så måste även jag peppa er tillbaka! 
 
Ni är så otroligt starka, jag är sjukt stolt över er som orkar med en väldigt jobbig tid! Livet kommer bli annorlunda och det är jätteviktigt att ni har någon vän/familjmedlem ni kan prata med, och varför inte med en kurator? Jag vill bara ge er alla där ute en bamsekram! 
 
Vill ni skänka pengar till cancerfonden och hjälpa många människor kan ni gå in på den här LÄNKEN! 
 
Tack för mig! 
BTW - idag är det även min mammas namnsdag (Ingela) ! Grattis världens bästa mamma jag älskar dig! 
 
 
 
 
#1 - Rebecka

Fina du, jag beklagar verkligen! ♡

Kram

Svar: tack, det värmer :)
Emilia Sjödin

#2 - jonssonelleen.blogg.se

åh, beklagar sorgen mycket! du är stark!
kram

Svar: Tack du! :)
Emilia Sjödin

#3 - kusen/j

#4 - Sofie | sofiewestberg.webblogg.se ♡

Cancer är en hemsk sjukdom! "Jag beklagar sorgen" känns så klyschigt att säga men jag gör det. Min mamma gick också bort för bara några år sedan och det är inte lätt alla gånger. Keep up the good work tjejen, du är stark! (: ♡

Svar: Tack så jättemycket! Du förstår inte hur stark jag känner mig av sånna här kommentarer! Kram till dig också! :)
Emilia Sjödin

#5 - Emma

börjar nästan gråta, att behöva gå igenom en så stor förlust är helt fruktansvärt. Fuck cancer.

Svar: Tack du! Det värmer :)
Emilia Sjödin